پرشین اپلای

فهرست هواپیماهای لوکسی که قیمتی باور نکردنی دارند

فهرست هواپیماهای لوکسی که قیمت 3 سال قبل
میثم هادی پور میثم هادی پور - کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی

فهرست هواپیماهای لوکسی که قیمتی باور نکردنی دارند

زمانی که نام هواپیماهای شخصی را می‌شنوید به احتمال زیاد به یاد جت‌ها کم ظرفیت و لوکسی می‌افتید که برای قشرهای ثروتمند هر جامعه در دسترس است. در زمینه ساخت هواپیماهای شخصی برندهای نظیر بمباردیر، گلف استریم  و یا امبرائر بسیار شناخته شده هستند که تصاویر جت‌ها را گاها در شبکات مجازی، فیلم و سریال یا ... ممکن است دیده باشیم.
اما زمانی که صحبت از لوکس ترین و گرانترین هواپیماهای شخصی  در جهان می‌شود، باید بدانید این اسامی هیچ جایی در لیست ما ندارند! در واقع لوکس ترین و گران ترین جت‌ها نیز توسط دو کمپانی هواپیمایی بزرگ جهان، بوئینگ و ایرباس ساخته می‌شود. هواپیماهای فوق لوکسی که در این لیست به آن‌ها پرداخته می‌شود به حدی گران هستند که بسیاری از سلبریتی و تاجران نیز قدرت خرید آن را ندارند و در واقع این هواپیماهای شخصی برای تعداد افراد مشخصی ساخته می‌شوند. برای آشنایی با گرانقیمت ترین و لوکس ترین هواپیماهای جهان به خواندن مطلب ادامه دهید.

 5. ایرباس ACJ319 NEO | صدو یک و نیم میلیون دلار

درست خواندید قیمت هواپیمای ایرباس ACJ319 NEO بیش از 100 میلیون دلار است و به معنای واقعی خرید آن برای افراد ثروتمند هم کار دشواری است.
با نیمی از قمیت این هواپیما می‌توان از لوکس ترین جت‌های گلف استریم مدلی را خریداری کرد، اما این قیمت‌ به این دلیل بر روی ایرباس 319 نئو گذاشته شده است که این هواپیما یک جت کوچک نیست. بلکه ایرباس ACJ319 و سایر موارد این لیست، هواپیماهای تجاری هستند که مشتریان آن‌ها ایرلاین‌های بزرگ جهان هستند. اما کمپانی بوئینگ و ایرباس همان بدنه و عظمت هواپیماهای تجاری را به طور اختصاصی و سفارش سازی شده می‌سازند و یک هواپیمای چند صد نفره را تا تعداد  8  نفر کاهش می‌دهند. اما در عوض هواپیما به یک قصر لوکس و بی‌مانند تبدیل می‌شود.
 ایرباس ACJ319 نئو (واژه neo به دلیل استفاده از موتورهای بهینه تر در هواپیماهای ایرباس آورده می‌شود) بر اساس هواپیمای تجاری معرف A320 نئو ساخته شده است و همانند مدل تجاری خود از تمام امکانات اصلی هواپیما، مثل موتور یکسان، فناوری به کار برده شده، میزان برد و سرعت برابر برخوردار است.
هواپیمای ACJ319 نئو تا ارتفاع 6400 پایی می‌تواند ارتفاع بگیرد و تا 15 ساعت بدون نیاز به ساخت رسانی مجدد در حال پرواز باشد، همچنین این هواپیمای فوق لوکس 33 متری تنها برای 8 مسافر ساخته می‌شود که نسبت به ظرفیت 150 نفری نسخه تجاری خود غیرقابل قیاس است.
در آخر، افرادی که خواهان سفارش هواپیما ACJ319 نئو هستند می‌توانند با توجه به بودجه و نیاز‌های خود، کابین و امکانات این هواپیما را از قبل شخصی سازی کنند.

4. بوئینگ BBJ 787-8 | دویست و بیست و چهار میلیون دلار

در هر عرصه ای که ایرباس حضور داشته باشد، کمپانی بوئینگ نیز در آن همگام بوده و در کل به عنوان اصلی ترین رقیب یک دیگر  شناخته می‌شوند. در زمینه ساخت هواپیماهی شخصی فوق لاکچری نیز این قضیه مستثنی نیست.
بوئینگ BBJ 787-8 در کابین 138.2 متر مکعبی خود ظرفیت حمل 25 سرنشین را دارد و همانند سایر هواپیماهای گران و لوکس این فهرست قابلیت شخصی سازی بالایی دارد، تا جایی که پیش از سفارش دادن، خریدار این حق انتخاب را دارند تا حتی بین دو موتور GEnx-1B  یا Rolls-Royce Trent 1000 یک مدل را بر اساس نیاز  و درخواست خود سفارش دهند.
با تجهزات مدرن، عرض کافی، تیغه‌های فن مخصوص و عایق‌های لرزش گیری که در کابین‌ها نصب شده است، سرنشینان می‌توانند از یک سفر هوایی بسیار راحت و ساکت بهره مند شوند. همچنین فشار هوای کابین در هواپیماهای تجاری در حدود 9000 پا تنظیم می‌شود که در هواپیمای BBJ 788-8 این رقم تا 6000 پا کاهش پیدا کرده و این موضوع سبب حفظ نشاط و خستگی کمتر مسافران در هواپیما می‌شود.

3. ایرباس ACJ350 XWB | سی صد و شصت و شیش و نیم میلیون دلار

هر چه به انتهای لیست نزدیک تر می‌شویم با قیمت‌های عجیب تری نیز مواجه می‌شویم. تصور هزینه 366 میلیون دلاری برای خرید یک هواپیمای شخصی هم خود به حساب و کتاب نیاز دارد!
ایرباس ACJ350 XWB یکی از پیشرفته ترین، VIP ترین هواپیماهای شخصی در جهان است که با بدنه فوق عریض ساخته می‌شود و این ویژگی سبب شده است تا این هواپیما شبیه به یک قصر متحرک درآید که در آسمان‌ها جولان می‌دهد. البته که توصیفات از میزان زیبایی و لوکس بودن این هواپیما قابل بیان نیست.
این هواپیمای لوکس می‌تواند تا 22 ساعت بدون توقف به پرواز خود ادامه دهد و با توجه به ظرفیت مشابه با بوئینگ BBJ 787-8 (25 نفر) از میزان 8 درصد بهینگی بیشتر در مصرف سوخت برخوردار است.

 2. بوئینگ BBJ 747-8i | چهار صد و سه میلیون دلار

کمپانی بوئینگ برای مشخص کردن هواپیماهای تجاری و شخصی در مدل‌های خاص از پیشوند‌های مشخصی استفاده می‌کند. بوئینگ 747-8i یکی مطرح ترین هواپیماهای جهان است که در بسیاری از فرودگاه‌های معروف می‌توان آن را ملاحظه کرد. اما استفاه از عبارت Boeing Business Jet یا به اختصار BBJ معرف نوع کاربری این هواپیما است که به کلاس بیزنس و شخصی تلعق یافته است. این دست از پیشوندها در کمپانی ایرباس نیز دیده می‌شود و این کمپانی در زمینه هواپیماهای لوکس و شخصی خود از CJ یا Corporate Jets استفاده می‌کند.
بوئینگ 747-8I (ورژن تجاری) یکی از بزرگ ترین و پرظرفیت ترین هواپیماهای جهان بشمار می‌رود که ظرفیت 497 سرنشین را دارد. اما ورژن BBJ این هواپیمای غول پیکر نهایت ظرفیت 100 مسافر VIP را به خود اختصاص داده است که می‌تواند تا 16436,5 کیلومتر را بدون توقف بپیماید. برای درک این رقم کافی است تا بدانید پروازهای صورت گرفته از چین به برزیل نزدیک به 16,622 کیلومتر مسافت دارد. بنابراین جا دارد تا به حرف I در این بوینگ که مخفف Intercontinental به معنی بین قاره‌ای است نیز اشاره شود.
اما اگر بخواهیم پیرامون 747-8i BBJ بیشتر صحبت کنیم باید بگوییم که یک هواپمای 76 متری دو طبقه یا اصطلاح جامبو جتی است که از لندن تا لس آنجلس را می‌تواند در عرض 9 ساعت و نیم طی کند. مجموع بزرگی کابین‌های این هواپیما نیز 481 متر مربع است که به بزرگی یک آپارتمان لوکس چند طبقه است.
نسبت به سایر هواپیماهای فوق لوکس، بوئینگ BBJ 747-8I از ظرفیت بیشتری برخوردار شده است که معمولا مشتریان آن افراد فوق العاده ثروتمند ( اصطلاحا UHNWI) یا اشخاص دولتی هستند که به منظورهای خاص آن را خریداری می‌کنند.  در آخر، این بوئینگ به طور کامل قابل سفارش سازی است و خریداران با توجه به قصد خود می‌توانند کابین‌های هئیت مدیره، کارکنان و ... را به هر سبکی که تمایل دارند سفارش دهند.

 1. بوئینگ 777-9 BBJ | چهار صد و چهل میلیون دلار

اکنون به گرانترین و مجلل ترین هواپیمای شخصی جهان می‌رسیم. بوئینگ 777-9 BBJ  با ارزش 442 میلون دلار.
با بزرگی به اندازه 342 متر مربع و ظرفیت 75 نفری، بوئینگ BBJ 777-9 جدیدترین نسخه از سری بوینگ‌های  777 محسوب می‌شود که نخستین پرواز خود را در ژانویه سال 2020 تجربه کرد. بوئینگ 777-9 می‌تواند بدون هیچگونه توقفی تا 20.370 کیلومتر پرواز کند و به معنای واقعی می‌تواند قاره پیمایی کند.
همچنین بوینگ 777-9 یکی از سریع ترین هواپیماهای جهان نیز بشمار می‌رود و قادر است تا نهایت سرعت 1034 کیلومتر در ساعت به پرواز درآید که در نوع خود بی‌نظیر است. به ادعای کمپانی بوئینگ هیچ هواپیمایی قابلیت سفارش سازی بالاتری نسبت به بوئنیگ 777-9 نداشته و از طراحی اتاق خدمه گرفته تا فضای غذاخوری، تماما می‌تواند بر اساس نیاز و درخواست خریدار صورت بگیرد.

0. ایرباس A380 ولید بن طلال | پانصد میلیون دلار

در کمپانی ایرباس هواپیمایی شخصی (ACJ) به نام A380 پیدا نمی‌کنید اما ولید بن طلال، شاهزاده سعودی که به عنوان ثروتمند ترین شخص این کشور هم شناخته می‌شود برای خرید یک فروند ایرباس A380 ، بزرگ ترین هواپیمای مسافربری جهان اقدام کرد و  خواهان سفارش سازی تمام و کمال آن شد. نتیجه کار همانطور که در تصاویر پایین ملاحظه می‌کنید تبدیل یک هواپیمای مسافربری به یک کاخ سلطنتی مجلل است. جالب است بدانید 500 میلیون دلار رقمی است که در سال 2007 برای خرید ایرباس a380 مطرح شده بود.
البته هواپیماهای دیگری شبیه به ایرباس ولید بن طلال نیز وجود دارد. شخصی ناشناس نیز علاوه بر خرید یک فروند بوینگ 747-8i شخصی، خواهان سفارش سازی‌هایی در هواپیمای خود شد که به تنهای 200 میلیون دلار بر ارزش قیمت هواپیما افزود. در کل این امکان وجود دارد که افراد فوق ثروتمند با هزینه‌‌های کلان و سفارش سازی بالا حتی یک ایرباس a350 را نیز به گران ترین هواپیمای جهان تبدیل کند.

 

chat