پرشین اپلای

ویزای کاری روسیه

ویزای کاری روسیه 3 سال قبل
میثم هادی پور میثم هادی پور - کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی

ویزای کاری روسیه

شرایط اخذ ویزای کار روسیه برای نیروی کار ایرانی بسته به شخصی است که به عنوان کارفرما از سوی شرکت های روسی اجازه جذب نیرو کار بین المللی دارد. در این راستا چنین کارفرمایی می تواند نامه پیشنهاد شغلی را به نیروی کار بین المللی که واجد شرایط است، ارائه بدهد. بنابراین ایرانیانی که قصد کار در روسیه را دارند، در ابتدا بایستی با یک کارفرما از طریق پست الکترونیکی مکاتبه کرده و بتوانند نظر کارفرما را جهت صدور پیشنهاد شغلی دریافت نمایند. چنانچه شخصی پیشنهاد شغلی را بدست آورد، برای مهاجرت به این کشور نیازمند اخذ ویزای کار روسیه می باشد. ویزای کار روسیه به دو دسته تقسیم می شود که به شرح زیر می باشد.

انواع ویزای کار روسیه

Single-entry visa     

کنسولگری کشور روسیه بر مبنای پیشنهاد شغلی و دعوت نامه کاری کارفرمای شرکت روسی، برای شخص ویزای کار را به مدت سه ماه (90 روز) تمدید می نماید. 

Multiple-entry visa

این نوع ویزا، تمدید ویزای کاری 90 روزه می باشد که به مدت یک سال توسط دولت روسیه به آن اعتبار بخشیده شده است.

از سال 2010 ویزای کار جدیدی برای افراد متخصص و توانمند توسط دولت روسیه در نظر گرفته شد. این ویزا یک شرط دارد و آن هم این گونه است که: فرد متخصص شغلی را که بدست می آورد، بایستی حقوق حداقل 2 میلیون روبل در سال را دریافت نماید.        

بنابراین نیروی کار ایرانی پس از اخذ پیشنهاد شغلی و دعوت نامه کاری خود از کارفرمای روسی، ویزای 90 روزه کار روسیه را دریافت می نمایند. همچنین پس از ورود به روسیه جهت تمدید اقامت کاری خود تا یک سال (Multiple-entry visa)، بایستی از طریق اداره مهاجرت روسیه در داخل خاک این کشور اقدام نمایند.

مدارک لازم جهت ویزای کار روسیه

مراحل و تهیه مدارک لازم جهت ویزای کار روسیه به دو بخش تقسیم می شود. قسمتی که توسط کارفرما در داخل کشور روسیه پیگیری می شود و قسمتی که توسط شخص بایستی در داخل کشور خود به انجام برسد. گام ابتدایی جهت اخذ ویزای روسیه، دریافت پیشنهاد شغلی از سوی کارفرمای روسی است. جهت صدور این نامه، کارفرما بایستی مقدمات و مراحلی را شخصا در خاک روسیه به انجام برساند تا بتواند برای صدور پیشنهاد شغلی جهت استخدام نیروی کار بین المللی، از اداره مهاجرت این کشور مجوز لازمه را اخذ نماید.

مدارک جمع آوری شده توسط کارفرما جهت اخذ ویزای کار روسیه به شرح زیر است:

·         اخذ سهمیه جهت استخدام نیروی کار خارجی

·         درخواست خدمات جهت استخدام نیروی کار خارجی

·         آگهی فرصت شغلی

·         اجازه صدور دعوت نامه شغلی

·         صدور دعوت نامه شغلی توسط کارفرما همراه با تایید اداره مهاجرت کشور روسیه

اکنون که دعوت نامه کاری توسط کارفرما برای شخص واجد شرایط ارسال شده است، شخص می تواند با در دست داشتن دعوت نامه کاری خود جهت اخذ ویزای کار روسیه اقدام بنماید. در این راستا علاوه بر نامه مذکور، بایستی مدارکی دیگر همراه با آن به کنسولگری این کشور ارائه بدهد. این مدارک به شرح زیر می باشد.

مدارک لازم جهت ویزای کار روسیه   

·         تکمیل فرم درخواست ویزا ) فرم ویزا را می توان به صورت آنلاین و یا کتبی پر نمود.)

·         ارائه دعوت نامه کار ( جهت مورد تایید بودن توسط کارفرما )

·         ارائه مدارک شناسایی ) مدارک شامل پاسپورت با اعتبار حداقل دو سال + اصل شناسنامه همراه با ترجمه )

·         عکس ویزایی ) ارائه 4 قطعه عکس همراه با پشت زمینه سفید )

·         نامه عدم سو پیشینه ) جهت اثبات عدم سوابق کیفری )

·         بیمه نامه ( جهت بیمه درمانی در طول مدت اقامت خود در روسیه )

·         نامه تمکن مالی ) جهت تامین نیاز های مادی شخص در کشور مقصد )

نرخ بیکاری در روسیه

یکی از عواملی که بایستی برای مهاجرت به کشور روسیه از طریق کار در نظر گرفت، نرخ بیکاری در این کشور است. روسیه طی سال های گذشته آن چنان نرخ بیکاری بالایی را تجربه نکرده است، اما با این وجود برای افراد خارجی کمبود فرصت های شغلی وجود دارد، چرا که بیشتر این فرصت های شغلی از نوع مشاغل بومی می باشند که مختص افراد روسی می باشد. همچنین جهت اخذ این مشاغل، فرا گرفتن سطحی از زبان روسی الزامی است.

همانطور که در بالا مشاهد می شود، نرخ بیکاری روسیه برای افرادی که در پی بدست آوردن فرصت شغلی می باشند، مناسب است. اما باید در نظر گرفت، از عواملی که باعث می شود، چندان نیروی کار خارجی به این کشور جذب نشود، قوانین سخت اخذ ویزای کار در روسیه و فراگیری زبان این کشور می باشد. روسی از جمله زبان هایی است که از آن به عنوان زبانی سخت و پیچیده یاد می شود.

لیست مشاغل مورد نیاز روسیه

به طور معمول در هر کشور بسته به نوع پتانسیل های اقتصادی، موقعیت جغرافیایی و سبک زندگی مردم آن کشور، موقعیت های کاری و مشاغل مورد نیاز جامعه آن کشور ممکن است، متفاوت باشد. روسیه از جمله کشور هایی است که در سالیان اخیر در جهت ساخت ابزار های تخصصی و پیچیده با کشور آمریکا رقابت تنگاتنگی داشته است. بنابراین پردازش اطلاعات، به کارگیری آن در پیشبرد توسعه آرمان های سازمانی با توجه به پتانسیل های نیروی کار متخصص برای کشور روسیه بسیار مهم می باشد. از این رو در میان مشاغل مختلف در کشور روسیه، مشاغلی با گرایش مهندسی و مدیریت، بسیار می تواند مورد توجه کارفرما های این کشور قرار گیرد. چنانچه قصد اخذ ویزای کار روسیه را دارید، پیشنهاد می شود تمرکز خود را بر مشاغلی بگذارید که بیشتر مورد نیاز این کشور می باشد. از این رو برای اطلاع بیشتر عزیزان، لیست مشاغل مورد نیاز روسیه به طور مختصر در قسمت زیر آورده شده است.

·         مهندس IT

·         مدیر منابع انسانی

·         مدیر فروش

·         مدیر مالی

·         مهندس عمران

·         حسابدار

·         مدیر تجاری

·         مهندس نفت و گاز

·         مترجم چند زبانه

مشاغل پردرآمد روسیه

برخی از مشاغل تخصصی جز مشاغل پردرآمد روسیه هستند. 10 حرفه از پردرآمدترین مشاغل در این کشور را در جدول زیر معرفی کرده ایم. به عنوان مقایسه میانگین درآمد ماهیانه در روسیه 38،700 روبل است.

عنوان حرفه

درآمد ماهیانه

ناخدای کشتی

500،000 روبل

فرمانده هواپیما

320،000 روبل

رئیس فناوری در صنعت استخراج طلا

312،000 روبل

سرمربی تیم هاکی روی یخ

300،000 روبل

مدیر سایت ساخت

250،000 روبل

دندانپزشک

200،000 روبل

مدیر ریسک

200،000 روبل

مهندس برق

195،000 روبل

تحلیلگر فناوری اطلاعات

190،000 روبل

کمک خلبان هواپیما

180،000 روبل

 

میزان حقوق در روسیه

میزان حقوق در روسیه بسته به نوع شغل، شهر آن، شرکت جذب کننده نیرو، ساعات کاری و پیچدگی شغل ممکن است اعداد و ارقامی متفاوت را برای افراد متحمل شود. اشخاصی که قصد ساخت شرایط زندگی و کار در روسیه را برای خود دارند، بایستی بدانند به طور کلی میانگین حقوق (پس از کسر مالیات) در کشور روسیه 425 یورو می باشد. قابل توجه است، اشخاصی که ویزای کار روسیه را دریافت می کنند، بیشتر شهر مسکو را انتخاب می کنند. زیرا در این شهر نسبت به سایر شهر های روسیه میانگین حقوق بالاتر است. در این شهر میانگین حقوق (پس از کسر مالیات) 865 یورو می باشد. همچنین طبیعی است که بعضی مشاغل پر درآمد تر از سایر مشاغل می باشند و در الویت ویزای کار روسیه می باشد. در جدول زیر جهت آشنایی بیشتر با حقوق و مزایای بعضی از مشاغل، لیستی از حقوق سالانه بعضی از مشاغل آورده شده است.

میزان دستمزد در طی 12 ماه

عنوان کاری

52,000 یورو   

مدیر منابع انسانی

46,000 یورو

مهندس IT

27,500 یورو   

حسابدار

36,500 یورو

مهندس عمران

39,500 یورو

مدیر مالی

           

نحوه کاریابی در روسیه

جهت به دست آوردن ویزا کار روسیه می توان از طریق موسسات کاریابی و یا به صورت انفرادی برای اخذ فرصت شغلی مناسب اقدام کرد. در ابتدا نیروی کار خارجی بایستی به صورت آنلاین با شرکت ها و کارفرما های روسی به صورت غیر حضوری (آنلاین) مکاتبه کند. رزومه و سوابق کاری خود را همراه با شرح حال فعلی وضعیت خود برای کارفرما ارسال کند. در صورت تایید توسط کارفرما، کارفرما بایستی مقدمات اولیه و صدور دعوت نامه کاری روسیه برای نیروی کار خارجی فراهم آورد. پس از آن که مجوزات لازم همراه با دعوت نامه کاری صادر شد، شخص بایستی همراه با تمامی مدارک تحصیلی، سوابق کاری و مدارک لازم جهت اخذ ویزای کار روسیه اقدام کند. در ابتدا ویزای کار روسیه 90 روزه صادر می شود. فرد در این مدت در این کشور حضور می یابد و برای تمدید اقامت خود با کارفرما قرارداد های کاری را امضا می کند و اقامت کاری خود را تا یک سال تمدید می نماید. همچنین در صورت ادامه روند قرارداد کاری با کارفرما، می توان اقامت کاری خود را برای سال های بعد تمدید نمود.

موسسات کاریابی در روسیه

اگر جهت به دست آوردن فرصت های شغلی و ویزای کار روسیه قصد بهره مندی از موسسات کاریابی معتبر روسیه را دارید، می توانید لیستی از چنین موسسات معتبر را که در جدول زیر آورده شده است، مشاهده نمایید.

سایت های معتبر کاریابی در روسیه

www.lapaspb.com

www.oficinaempleo.com

www.primereple.com

www.infoempleo.com

www.thinkspain.com/jobs-Russia

www.monster.es

www.expatica.com/new/es/jobs

www.bebee.com/jobs

www.indeed.es

www.iagora.com

متخصصان و واجدین شرایط کار در روسیه می توانند از طریق موسسات کاریابی اقدام به اخذ فرصت شغلی مناسب در کشور روسیه بنمایند. این اشخاص می توانند با ارائه مدارک تحصیلی و سوابق کاری خود به موسسات کاریابی، اتصال خود به کارفرمای مورد نظر در کشور روسیه را تسهیل بنمایند. همچنین از مزایای اقدام به کاریابی توسط موسسات این است که می توان شغل را متناسب و مطابق با حرفه و سابقه کاری خود به دست آورد.

اقامت روسیه از طریق ویزای کار

همانطور که مستحضر هستید، جهت اخذ اقامت روسیه از طریق کار بایستی در ابتدا با ویزای کار روسیه به خاک این کشور ورود پیدا کرد. این ویزا کوتاه مدت می باشد و در داخل این کشور می توان آن را به اقامت کاری بلند مدت (یک ساله) تبدیل نمود. قرارداد های کاری سال به سال قابل تمدید می باشند. افرادی که توانسته اند تا یک سال ویزای کار روسیه را دریافت نمایند، واجد شرایط درخواست اقامت دائم کشور روسیه می باشند. چنانچه اشخاص به مدت پنج سال اقامت دائم خود را حفظ نمایند، می توانند برای اخذ تابعیت و پاسپورت کشور روسیه، طبق شرایطی خاص اقدام نمایند. به عنوان مثال بایستی زبان روسی را در حد بسیار خوب فرا گرفته باشند، با فرهنگ و آداب و رسوم کشور مردم روسیه تطابق پیدا کرده باشند. در آخر نیز باید سابقه ای کیفری پاک در روسیه از خود بجای گذاشته باشند.

پاسخ به سوالات متداول در زمینه ویزای کاری روسیه

آیا اخذ ویزای جستجوی کار روسیه وجود دارد؟

خیر، چنین ویزایی از سوی دولت کشور روسیه ارائه نشده است.

آیا شرایط سنی برای ویزای کار روسیه وجود دارد؟

معمولا تا سن 45 سال می توان برای دست یابی به شغل مورد نظر اقدام کرد. افرادی شرایط سنی آن ها زیر 40 سال می باشد، از موقعیت بهتری برخوردار هستند.

مدت زمان ویزای کار روسیه چقدر می باشد؟

این ویزا در ابتدا 90 روزه صادر می شود و در داخل خاک روسیه می توان آن را تا یک سال تمدید نمود.

بازار کار شغل پرستاری در روسیه چگونه می باشد؟

دولت روسیه آن چنان نظری جهت اخذ نیروی کار پرستار از کشور های خارجی ندارد. در صورتی که مدرک پرستاری خود را از دانشگاه های روسی گرفته باشید، شانس اخذ موقعیت های کاری برای شما می تواند رقم بخورد.

chat