پرشین اپلای

پاسپورت دیجیتال آخرین نوآوری یاتا برای بازگشایی سریع‌تر مرزها

پاسپورت دیجیتال آخرین نوآوری ی 3 سال قبل
میثم هادی پور میثم هادی پور - کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی

پاسپورت دیجیتال آخرین نوآوری یاتا برای بازگشایی سریع‌تر مرزها

به منظور بازگشایی مجدد مرزها بدون در نظرگیری قرنطینه و شروع مجدد پروازهای هوایی، دولت‌ها نیاز  دارند به قدر کافی نسبت به این تصمیم اعتماد به نفس داشته باشند و به طور موثر ریسک انتقال ویروس کرونا را پایین بیاورند. این بدان معناست که دولت‌ها برای چنین اقدامی، نیاز به اطلاعات دقیقی از وضعیت سلامتی مسافرین خواهند داشت.

آگاه کردن مسافران از این که کدام تست، واکسن و ملزومات برای سفر ارجحیت خواهد داشت، دادن اطلاعاتی که مسافران در کجا می‌توانند تست کرونا بدهند و چگونه به طور موثق و مطمئن جواب آزمایش کرونا یا حتی گواهی واکسیناسیون خود را به اشتراک بگذارند؛ کلیدی است که موجب می‌شود دولت‌ها اعتماد به نفس کافی برای باز کردن مرزهای خود را به دست آورند.

جهت رفع چالش‌های گفته شده انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (یاتا ) در صدد عرضه پلتفرم دیجیتالی به نام IATA Travel Pass است که توسط آن اطلاعات مورد نیاز دولت و ایرلاین برای اطمینان یافتن از وضعیت سلامتی مسافران فراهم خواهد شد.

پاسپورت دیجیتال

کاربرد برنامه مجوز مسافرتی یاتا

IATA Travel Pass یا مجوز مسافرتی یاتا، برنامه‌ رایگانی است که تا مارس 2021 برای دستگاه‌های تحت سیستم‌ عامل اندورید و IOS عرضه خواهد شد و این اجازه را به مسافران خواهد داد که اطلاعات مربوط به تست‌های کرونا یا واکسیناسیون خود را ذخیره و مدیریت کنند، مراکز معتبر تست کرونا در کشور مقصد  را پیدا کنند، به طور ایمن اطلاعاتشان را به اشتراک بگذارند و اطلاعات دقیقی از پیش‌نیازهای سفر خود مانند الزام به واکسیناسیون و ... را کسب کنند.

البته مجوز مسافرتی یاتا یک ویژگی مهم دیگر هم دارد که امکان ایجاد گذرنامه دیجیتالی (Digital Passport)  است. این ماژول همانند یک سند معتبر برای مسافرانی کار می‌کند که اطلاعات مربوط به واکسیناسیون یا تست کرونا خود را در آن ثبت کرده‌اند و به واسطه اشتراک گذاری آن به دولت یا ایرلاین‌ها می‌توانند صحت آزمایشات خود را اثبات کنند.

پاسپورت دیجیتال نخستین بار در امارات آزمایش می‌شود

امارات (Emirates) نخستین ایرلاینی است که مراحل آزمایشی نرم افزار مجوز مسافرتی یاتا در آن از تاریخ 19 ژانویه 2021 آغاز شده است. بنابراین مسافرینی که پاسپورت دیجیتالی خود را در این نرم افزار ایجاد کرده باشند، قادر خواهند بود به صورت آنلاین و حتی پیش از رسیدن به فرودگاه، وضعیت تست یا واکسیناسیون خود را برای ایرلاین ارسال کنند و تائیدیه وضعیت سلامتی مسافران در سریع‌ترین حالت ممکن بررسی کنند.

شرکت هواپیمایی امارات همچنین یک روز پیش از شروع آزمایشی نرم افزار مجوز مسافرتی یاتا در تاریخ 18 ژانویه واکسیناسیون کارمندان خود را از جمله، خدمه‌های کابین، خلبانان و سایر کارکنان را شروع کرده است. این ایرلاین اعلام کرده است که پروسه تزریق واکسن کرونا برای تمامی کارکنان امارات ایرویز انجام خواهد شد

chat