پرشین اپلای

رشته پرستاری در بلاروس

رشته پرستاری در بلاروس 3 سال قبل

رشته پرستاری در بلاروس

تحصیل در رشته پرستاری در بلاروس برای خارجی ها نسبتا پرطرفدار است و بسیاری از افراد این کشور را برای ادامه تحصیل انتخاب می کنند مثلا برخی از ایرانی هایی که به دلیل پذیرفته نشدن در کنکور به دنبال کشوری ارزان قیمت برای تحصیل و زندگی هستند، بلاروس، روسیه یا ترکیه را انتخاب می کنند. بلاروس کشوری محصور در خشکی است که در اروپای شرقی قرار گرفته و با کشورهای مختلفی از جمله اوکراین و روسیه نیز هم مرز و همسایه است. زبان های رسمی در این کشور نیز دو زبان روسی و بلاروسی است اما امکان تحصیل در رشته پرستاری به زبان انگلیسی نیز در دانشگاه های این کشور وجود دارد. در این مقاله که از سوی تیم ترجمه موسسه حقوقی پرشین اپلای تهیه گردیده است در خصوص تحصیل در رشته پرستاری در بلاروس طی سال 2020 توضیحاتی ارائه شده است.

هزینه تحصیل رشته پزشکی در بلاروس

در میان کشورهای اروپایی یکی از ارزان قیمت ترین کشورها بلاروس است چه از نظر هزینه های ماهیانه زندگی و چه از نظر شهریه ای که دانشجویان باید به دانشگاه پرداخت کنند. برای تحصیل در بلاروس در غالب رشته ها دانشجویان باید سالیانه تنها بین 2000$ تا 2500$ (دلار آمریکا) پرداخت نمایند. این در حالی است که رشته هایی مثل پرستاری، پزشکی، داروسازی، مدیریت، معماری و غیره پرهزینه تر هستند و دانشجویان معمولا باید سالیانه بین 5000$ تا 9000$ (دلار آمریکا) شهریه بپردازند. البته شهریه دانشگاه را دانشجویان باید از قبل شخصا یا به کمک والدین خود تامین و از 1 سال جلوتر پرداخت نمایند اما برای تامین بخشی از هزینه های زندگی در بلاروس می توان مشغول به کار دانشجویی شد.

لازم به ذکر است که کسانی که مشغول تحصیل در رشته پرستاری هستند به دلیل دشواری دروس معمولا همانند سایر دانشجویان فرصتی برای مشغول شدن به کار دانشجویی ندارند. این گروه بهتر است برای کم کردن هزینه های تحصیل و زندگی خود در بلاروس به دنبال بالاتر بردن نمرات و عملکرد خود در دانشگاه باشند تا بورسیه یا حتی کمک هزینه تحصیلی دریافت کنند. البته هزینه زندگی در بلاروس نسبتا بسیار پایین است و برای یک زندگی تک نفره در سال 2020 ماهیانه حدود 300$ تا 450$ (دلار آمریکا) می باشد.

دانشگاه هایی برای تحصیل رشته پرستاری در بلاروس

فرصت های شغلی زیادی در بلاروس وجود دارد که مهاجرت به بلاروس از طریق تحصیل را ساده کرده است. چرا که دانشجویان می توانند به راحتی پس از فارغ التحصیل شدن کاری پیدا کنند و ویزای تحصیلی خود را تبدیل به ویزای کاری کنند. منتهی دو شرط مهم برای پرستاران برای این که بتوانند نسبتا راحت شغلی در بلاروس پیدا کنند فارغ التحصیل شدن از دانشگاه های برتر این کشور و تسلط به یکی از دو زبان رسمی یعنی بلاروسی یا روسی می باشد. در ادامه برخی از بهترین دانشگاه های بلاروس برای تحصیل رشته پرستاری معرفی شده اند:

Belarusian State Medical University

Vitebsk State Medical University

Gomel State Medical University

Grodno State Medical University

Vitebsk State Medical College

Belarusian State Medical College

Brest State Medical College

Slutsk State Medical College

Gomel State Medical College

مدارک لازم برای تحصیل رشته پرستاری در بلاروس

تحصیل رشته پرستاری در بلاروس نیز مثل ایران و غالب کشورهای دنیا نیاز به قبول شدن در آزمون ورودی دانشگاه دارد. به این منظور دانشجویان باید ابتدائا 1 سال در دوره های پیش پزشکی که به زبان انگلیسی، روسی یا بلاروسی برگزار می شود شرکت کنند البته بهتر است پرستاران در دوره های روسی یا بلاروسی شرکت کنند. چرا که در غیر این صورت اگر تنها تسلط به زبان انگلیسی داشته باشند، نمی توانند شغلی پیدا کنند. برای تحصیل رشته پرستاری دانشجویان باید از یکی از کالج های پیش پزشکی پذیرش بگیرند؛ به این منظور برخی از مهم ترین مدارک عبارت هستند از:

1.      رزومه تحصیلی که باید شامل تمامی موفقیت های تحصیلی و غیرتحصیلی فرد باشد.

2.      ترجمه رسمی تمامی مدارکی که در رزومه به اخذ آن ها اشاره شده است از جمله مدرک تحصیلی

3.      ترجمه رسمی ریز نمرات آخرین مقطع تحصیلی

4.      مدرک زبان انگلیسی، روسی یا بلاروسی در حاقل تعیین شده از سوی کالج

5.      توصیه نامه از اساتید مقطع قبلی

6.      انگیزه نامه

7.      پرداخت هزینه بررسی مدارک یا اصطلاحا همان application fee

پس از اخذ پذیرش قطعی نوبت به اخذ ویزای تحصیلی بلاروس می رسد که برخی از مهم ترین مدارک مورد نیاز آن به شرح ذیل است:

1.      نامه پذیرش قطعی دانشگاه یا کالج

2.      گواهی پرداخت هزینه دانشگاه یا کالج از یک سال جلوتر

3.      پاسپورت معتبر

4.      عکس پاسپورتی جدید

5.      گواهی عدم سوءپیشینه کیفری

6.      گواهی تمکن مالی بانک که نشان دهنده توانایی فرد بر پرداخت هزینه ها باشد.

7.      پرداخت هزینه بررسی مدارک ویزایی یا همان visa fee

مقایسه تحصیل رشته پرستاری در بلاروس و ترکیه

همان طور که پیش تر اشاره کوتاهی شد کسانی که به دنبال تحصیل رشته پزشکی با قیمت نسبتا پایین هستند غالبا بلاروس یا ترکیه را انتخاب می کنند. برای تحصیل در ترکیه ابتدائا دانشجویان باید 1 سال در دوره های YOS یا SAT شرکت کنند که 4500$ (دلار آمریکا) هزینه دربرخواهد داشت. دانشجویان سپس باید درآزمون YOS یا SAT شرکت کنند و طبق نمره ای که در یکی از این آزمون ها اخذ می نمایند از دانشگاهی پذیرش بگیرند. هزینه زندگی در ترکیه نیز پایین تر از بلاروس است و ماهیانه بین 250$ تا 350$ (دلار آمریکا) می باشد.

همچنین در ترکیه علاوه بر زبان ترکی استانبولی امکان تحصیل به زبان انگلیسی نیز وجود دارد منتهی دوره های انگلیسی زبان معمولا گران تر و پرهزینه تر از دوره های ترکی زبان هستند. در این مقاله اطلاعاتی در خصوص رشته پرستاری در بلاروس ارائه گردید که امید است مطالعه آن برای علاقه مندان به تحصیل در این کشور مفید بوده باشد. کسانی که تمایل دارند در یکی از کشورهای ترکیه یا بلاروس تحصیل نمایند می توانند به منظور بررسی شدن شرایط خود و کسب اطلاعات بیشتر با موسسه حقوقی پرشین اپلای تماس حاصل فرمایند. چرا که هر کدام از این کشورها مزیت های خاص خود را دارند مثلا در بلاروس نرخ بیکاری تنها 0.33% است در حالی که در ترکیه حدودا 13.2% می باشد.

همین حالا از اینجا برای تعیین وقت مشاوره اقدام کنید


همین حالا میتوانید با مشاوران ما تماس بگیرید

واتساپ message تلگرام send تماس call


chat