پرشین اپلای

تحصیل دندانپزشکی در فرانسه

تحصیل دندانپزشکی در فرانسه 3 سال قبل

تحصیل دندانپزشکی در فرانسه

تحصیل دندانپزشکی در فرانسه یکی از بهترین تخصص های آکادمیک در این کشور محسوب می شود که بسیاری از دانشجویان فرانسوی و خارجی در آرزوی آن هستند. اما جالب است بدانید که با وجود امکان ثبت نام اولیه کلیه دانش آموزان فارغ التحصیل مقطع دبیرستان در دانشکده های دندانپزشکی فرانسه، به دلیل برگزاری آزمون پذیرش در سال اول تحصیلی، فقط 15 تا 20% از دانشجویان سال اولی از این آزمون قبول شده و وارد سال دوم تحصیلی خود می شوند. پس در این مورد باید به این واقعیت اذعان داشت که متقاضیان تحصیل دندانپزشکی در کشور فرانسه با جوی کاملا رقابتی مواجه بوده و باید خود را از قبل آماده این آزمون مهم نمایند.

بهترین دانشگاه فرانسه برای تحصیل دندانپزشکی کدام است؟

آیا شرط تحصیل دندانپزشکی در کشور فرانسه قبولی در آزمون ورودی است؟

آیا تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه های فرانسه رایگان می باشد؟

مدرک زبان لازم برای اخذ پذیرش دندانپزشکی فرانسه چیست؟

در این مقاله با ما همراه شوید تا با شرایط کلی تحصیل دندانپزشکی در بهترین دانشگاه های فرانسه آشنا شده و از مزایا و امتیازات تحصیل در فرانسه مطلع شوید. همچنین در این مورد شما می توانید از طریق تماس با موسسه حقوقی پرشین اپلای از مشاوره های مفید و تخصصی در این باب نیز برخوردار شوید.

شرایط تحصیل دندانپزشکی در فرانسه

دندانپزشکی در فرانسه با عنوان جراحی دندان (Dental Surgery) گرایشی از رشته محبوب و پر طرفدار علوم پزشکی است که به مطالعه بیماری های دهان و دندان از طریق تحقیق و تشخیص می پردازد و این کار شامل ارزیابی احتمالات درمانی نیز می باشد. برنامه تحصیلی دندانپزشکی در کشور فرانسه یک برنامه تخصصی محسوب شده و در هر 3 مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به شرح ذیل به دانشجویان متقاضی ارائه می شود:

دوره تحصیلی دندانپزشکی

تعداد برنامه

کارشناسی

10 برنامه

کارشناسی ارشد

10 برنامه

دکتری (Phd)

19 برنامه

           

باید توجه داشت که شرط اصلی ثبت نام در دانشکده های دندانپزشکی فرانسه، اخذ مدرک دیپلم متوسطه می باشد. در فرانسه، کلیه دانش آموزان پس از اتمام دوره متوسطه خود مجاز به ثبت تام در دانشکده دندانپزشکی هستند. اما در همان سال اول ورودشان آنها باید از پس آزمون ورودی برآیند. در واقع پس از قبولی در آزمون ورودی آنها می توانند مدارک خود (شامل مدرک دیپلم متوسطه، CV، توصیه نامه و نمره مدرک زبان فرانسه) جهت اخذ پذیرش نهایی را با توجه به شرایط زیر به دانشگاه مربوطه تحویل دهند:

عنوان برنامه تحصیلی: جراحی دندان (Dental Surgery)

مدت تحصیل: 6 سال

زبان تحصیلی: فرانسه

سطح زبان لازم:   ب2

مدرک زبان فرانسوی DELE, DALF, TCF/TFE   :

بورسیه تحصیلی: دارد

معرفی برنامه تحصیل دندانپزشکی در فرانسه

در مجموع، تحصیل دندانپزشکی در یکی از 16 دانشکده دندانپزشکی در کشور فرانسه حدود 6 سال طول می کشد. در حقیقت، دوره آموزش دندانپزشکی در فرانسه به 3 سیکل تحصیلی شامل سیکل PCEM، DCEM و DES تقسیم می شود. دانشجویان در طی دو سال اول تحصیلی خود یا همان سیکل PCEM بیشتر با دروس پزشکی عمومی مثل علوم پایه، آناتومی، روانشناسی، رادیولوژی، پزشکی پیشگیری و بیهوشی آشنا می شوند. در سیکل دوم یا DCEM آنها با مفاهیم تخصصی دندانپزشکی سرو کار دارند و بالاخره در سیکل سوم یا DES آنها وارد دوره رزیدنسی (Resident training) شده و زیر نظر دانداپزشک ماهری به کارورزی بپردازند.

سیکل های تحصیل دندانپزشکی در فرانسه

ساختار آموزش دندانپزشکی و نیز اخذ مجوز کار دندانپزشکان در فرانسه تحت نظارت انجمن ملی دندانپزشکی (ONCD) می باشد. وظیفه ONCD سازماندهی برنامه آموزشی دانشگاه های دندانپزشکی از یکسو و صدور مجوز کار برتی فارغ التحصیلان در این رشته می باشد. برای این کار نیز ONCD با یک سازمان حرفه ای به نام کنفدراسیون ملی سندیکاهای دندانپزشکی (CNSD) همکاری نزدیکی دارد. از بهترین دانشگاه های فرانسه برای تحصیل دندانپزشکی در سال 2020 می توان به دانشگاه سوربن پاریس، دانشگاه سوربن و دانشگاه پاریس سود اشاره کرد.

تحصیل رایگان دندانپزشکی در فرانسه

با وجود اینکه تحصیل رشته دندانپزشکی در دانشگاه های فرانسه همراه با پرداخت شهریه می باشد. اما باید به چند نکته در این مورد توجه کرد. اینکه اولا سطح شهریه های اخذ شده از دانشجویان دندانپزشکی فرانسه در مقایسه با شهریه های دانشجویی دیگر مقاصد تحصیلی معروف بین المللی بسیار پایین و مقرون به صرفه است.

دانشجویان برای پرداخت هزینه تحصیلی خود می توانند از دو گزینه بورسیه تحصیلی و کار دانشجویی در فرانسه نیز برخوردار شوند هم اکنون بیش از 126 برنامه بورسیه تحصیلی در انتظار دانشجویان خارجی در فرانسه قرار دارد. اما در صورت عدم صلاحیت برای اخذ بورس تحصیلی، کلیه دارندگان ویزای تحصیلی فرانسه مجاز می باشند تا در هفته 20 ساعت کار کنند. با توجه به سطح پایین شهریه ها و دسترسی دانشجویان به این دو گزینه تامین مالی، پس تحصیل رایگان دندانپزشکی در فرانسه برای دانشجویان ایرانی هم دور از انتظار نیست.

هزینه تحصیل دندانپزشکی در فرانسه

تحصیل در دانشگاه های دولتی فرانسه تقریبا رایگان است؛ منتهی کسانی که موفق به اخذ قبولی از دانشگاه های دولتی نشوند باید به ناچار دانشگاه های خصوصی را انتخاب کنند. در واقع شهریه دانشگاه های دولتی فرانسه به قدری پایین است که اصطلاحا تحصیل در فرانسه را به نام تحصیل رایگان می شناسند. البته شهریه ای که دانشگاه، چه دولتی و چه خصوصی، دریافت می کند با توجه به رشته انتخابی افراد متفاوت است:

شهریه دانشگاه های دولتی فرانسه برای رشته های مهندسی:

سالیانه حدود 620€ (یورو(

 

شهریه دانشگاه های دولتی فرانسه برای رشته های پزشکی و دندانپزشکی:

سالیانه حدود 450€ (یورو(

 

 

ارزان قیمت ترین دانشگاه های فرانسه عبارت هستند از:

University of Orleans

University of Strasbourg

University of Burgundy

هزینه زندگی دانشجویی در فرانسه 2020

قبل از هر چیزی باید به این نکته مهم اشاره کرد که هزینه زندگی شما در کشور فرانسه به دو پارامتر مهم سبک زندگی و نیز شهر محل اقامت بستگی دارد. در کل هزینه زندگی در فرانسه در قیاس با کشورهای صاحب نام و معروف دیگر جهان همانند آمریکا، انگلستان، استرالیا و… بسیار پایین و منطقی است. در واقع، از یکسو هزینه زندگی دانشجویی در فرانسه بحثی جدا از هزینه تحصیل داشته و شامل هزینه هایی مثل هزینه غذا، حمل و نقل، مسکن، لوازم تحصیلی و… می شود. از سوی دیگر، این هزینه ها در پاریس با شهرهای دیگر فرانسه نیز متفاوت است. موضوعی که با مشاهده جدول زیر در سال 2020 نیز می توان به آن پی برد:

آیتم ها

پاریس

سایر شهرهای فرانسه

مسکن

990

630

غذا

150

150

حمل و نقل

30

20

تلفن، اینترنت و تلوزیون

25

25

بیمه دانشجویی

5.3

5.3

برق مصرفی

50

50

تفریح و سرگرمی 

80

80

مالیات (10% اجاره)

73

42

مجموع هزینه ها

1404

1003

 

کار ضمن تحصیل دندانپزشکی در فرانسه

دانشجویان دندانپزشکی در فرانسه در ترم های آخر دوره های عملی نیز می بینند اما پیش از آن بعضی از دانشجویان علاقه دارند برای تامین بخشی از هزینه های زندگی کار کنند. دانشجویان می توانند هم در محیط دانشگاه مشغول به کار باشند هم خارج از محیط دانشگاه منتهی برای کار خارج از دانشگاه باید مجوز بگیرند. همچنین شایان ذکر است ساعات کار خارج از محیط دانشگاه محدود است و دانشجویان نهایتا هفته ای 20 ساعت اجازه کار خواهند داشت.

تامین مالی جهت تحصیل دندانپزشکی در فرانسه

قانون فرانسه به دانشجویان بین المللی این اجازه را می دهد که تا ماکسیمم 964 ساعت در سال و یا به تعبیری 20 ساعت در هفته کار بکنند. بر این اساس قانون حداقل دستمزد در مورد دانشجویان هم صدق می کند. میزان حداقل دستمزد ناخالص دانشجویی در فرانسه جدود 9.76€ (یورو) است که با کسر مالیات مشمول، میزان خالص درآمدی آنها به حدود 7.61€ (یورو) نیز می رسد. انواع کارهای نیمه وقت مثل کار در کتابخانه، آزمایشگاه، رستوران، سینماها و… از جمله کارهای دانشجویی در فرانسه محسوب می شود.

اما گزینه دیگر برای تامین مالی دانشجویان در کشور فرانسه، بهره مندی از بورسیه های تحصیلی در این کشور می باشد. این بورسیه ها توسط دولت فرانسه، دانشگاه ها و سازمان های دیگر در اختیار دانشجویان قرار گرفته و در کاهش بار هزینه های تحصیلی در فرانسه کمک قابل توجهی به دانشجویان می کنند. از جمله این بورسیه ها می توان به برنامه های بورسیه معروفی از جمله Charpak Masters Program به میزان حدود ماهیانه 5000€ (یورو) ، Eiffel Scholarship Program of Excellence به میزان 1031€ (یورو) و IIe-de-France Masters Scholarship به میزان 10500€ (یورو) اشاره نمود که در اختیار دانشجویان دندانپزشکی قرار دارد.

ویزا جهت تحصیل در کشور فرانسه

پس از انجام ثبت نام در دانشگاه فرانسه، داوطلبان بایستی خود را برای درخواست ویزای تحصیلی فرانسه آماده کنند. در فرانسه، 2 نوع ویزای تحصیلی داریم. اولین نوع ویزا با عنوان ویزا اقامت کوتاه مدت معروف بوده و مختص دانشجویانی است که قصد تحصیل در دوره های آموزشی کمتر از 6 ماه را دارند. نوع دوم ویزای تحصیلی فرانسه موسوم به ویزای اقامت بلند مدت است که فرانسوی ها به آن VLS-TS visa می گویند. شرایط و مدارک مختلفی وجود دارد که دانشجویان بایستی برای اخذ ویزای خود به سفارت فرانسه ارائه دهند:

1.      هزینه درخواست ویزا به میزان 100€

2.      دو فرم درخواست تکمیلی

3.      نامه پذیرش از دانشگاه فرانسه

4.      گواهی سلامت پزشکی

5.      گواهی عدم سوء پیشینه

6.      گواهی تمکن مالی کافی ماهیانه حداقل 615€ برای هر ترم تحصیل در فرانسه

7.      2 قطعه عکس پاسپورتی جدید به ابعاد 5 cm x 4.5 cm

8.      کپی برابر اصل چهار صفحه اول پاسپورت معتبر

9.      توصیه نامه صادره از مرکز همکاری امور فرهنگی فرانسه (جهت تایید ارائه نمرات زبان(

شرایط اخذ مجوز کار دندانپزشکی در فرانسه

دانشجویان در سال ششم تحصیل خود در دانشگاه های فرانسوی (سیکل سوم یا DES) می توانند با قبولی در آزمون و اخذ مجوز کار تحت نظر یک دندانپزشک حاذق یا همان Supervisor به کار پزشکی در بیمارستان ها یا مطب ها ادامه دهند. اما متقاضیان دارای مدرک خارجی بایستی جهت کار در فرانسه مجوز کار دندانپزشکی دریافت کنند و شرط آن قبولی در آزمون معادلسازی مدرک فرانسوی و داشتن مهارت زبان فرانسه می باشد. اما فرآیند اخذ مجوز دندانپزشکی در فرانسه از این قرار است:

1.      مراجعه و ثبت نام در وب سایت انجمن دندانپزشکی فرانسه به آدرس Order-chirurgiens-dentists.fr

2.      قبولی در آزمون معادلسازی مدرک دانشگاهی در فرانسه

3.      اخذ مجوز رسمی وزارتخانه ای

شروع به کار در فرانسه

در فرانسه، دندانپزشکان به عنوان جراحان دندان شناخته شده و در زمینه های مختلف مثل ارتودنسی، عمل جراحی دهان، ترمیم شکاف فک، ترمیم لثه یا تجویز داروهای خوراکی تخصص پیدا کرده و کار می کنند. همچنین از وظایف دیگر دندانپزشکان در فرانسه طراحی پروتز دندان، درمان حفره ها و آبسه های دندانی، تخلیه کانال ریشه دندان و مقیاس گیری می باشد و علاوه بر این آنها باید در کار با اشعه ایکس نیز مهارت داشته باشند. وکلا و کارشناسان موسسه حقوقی پرشین اپلای در جهت اخذ ویزای تحصیلی و اعزام دانشجو به فرانسه آماده ارائه مشاوره های تخصصی به هموطنان علاقه مند می باشند.

سوالات پرتکرار در خصوص تحصیل دندانپزشکی در فرانسه

متقاضیان تحصیل دندانپزشکی در این کشور در سال 2020 با سوالات زیر روبرو میشوند:

چرا تحصیل دندانپزشکی در فرانسه مورد استقبال قرار گرفته است؟ اخذ ویزای تحصیلی بدون مدرک زبان و امکان تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه مورد تائید باعث استقبال شده است.

هزینه تحصیل دندانپزشکی در فرانسه چقدر است؟ بسته به نوع دانشگاه میزان هزینه متغیر است. این هزینه ها در دانشگاه های دولتی450€ (یورو) و دانشگاه های خصوصی 7000€ (یورو) می باشد.

شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه های دندانپزشکی فرانسه چیست؟ تکمیل فرم درخواست، ارائه آخرین مدارک تحصیلی، ارائه مدرک زبان انگلیسی و فرانسوی، انگیزه نامه و توصیه نامه

میانگین درآمد دندانپزشکی در فرانسه چقدر است؟ این رشته یکی از مشاغل پردرآمد در این کشور است. این درآمد 106.026€ (یورو) در سال است.

آیا دانشگاه های کشور فرانسه مورد تایئد هستند؟ در حال حاضر 16 دانشگاه در این کشور مورد تائید وزارت بهداشت و علوم هستند.

همین حالا از اینجا برای تعیین وقت مشاوره اقدام کنید


همین حالا میتوانید با مشاوران ما تماس بگیرید

واتساپ message تلگرام send تماس call


chat