پرشین اپلای

شرایط گرفتن فاند از مجارستان

شرایط گرفتن فاند از مجارستان 3 سال قبل

شرایط گرفتن فاند از مجارستان

شرایط گرفتن fund از مجارستان در مقایسه با کشورهای انگلیسی زبان مثل آمریکا و انگلیس ساده تر است و از دید متقاضیان مورد بررسی قرار می گیرد اما به هر حال باید توجه داشت گرفتن کمک هزینه های تحصیلی در تمامی کشورهای دنیا، من جمله مجارستان، کار ساده ای نمی باشد و بسیار رقابتی است. مجارستان کشوری با بیش از 93 هزار کیلومتر مربع مساحت است که با اسلواکی، اوکراین، رومانی، صربستان، کرواسی، اسلوونی و اتریش هم مرز و همسایه است. مجارستان بیش از 10 میلیون نفر جمعیت دارد و با این وجود به دنبال جذب نیروی متخصص خارجی هم می باشد در نتیجه در حال حاضر در خصوص صدور ویزای تحصیلی سختگیری زیادی اعمال نمی نماید.

برخی از انواع بورسیه های معروف در مجارستان عبارت هستند از:

1.    Stipendium Hungaricum

2.    Bilateral State Scholarships

3.    Erasmus+

4.    CEEPUS

5.    EA Grants Scholarships

گرفتن fund در مجارستان ساده نخواهد بود و تنها از سوی دانشجویان ممتاز ممکن است. دانشجویانی که تحصیل در مجارستان را انتخاب می کنند در صورت داشتن شرایط ذیل شانس خوبی برای اخذ کمک هزینه های تحصیلی خواهند داشت:

1.      معدل A

2.      عضویت در گروه های علمی ممتاز در ایران مثل بنیاد ملی نخبگان

3.      داشتن توصیه نامه از حداقل 2 تن از اساتید پیشین و کارفرماهای قبلی فرد

4.      داشتن سابقه کار مرتبط با مدرک تحصیلی پیشین

5.      داشتن نمره بالای زبان انگلیسی، مجاری یا آلمانی

6.      داشتن مقالات ISI

7.      سخنرانی در کنفرانس های معتبر بین المللی یا داخلی

8.      نوشتن کتاب

9.      داشتن اختراع

10. دریافت جوایز مختلف علمی و ورزشی

11. شرکت در رقابت های بین المللی مثل موت کورت

هزینه تحصیل در صورت نداشتن شرایط گرفتن فاند از مجارستان

در صورت نداشتن شرایط مذکور نیز جای نگرانی نیست چرا که مجارستان کشور ارزان قیمتی به حساب می آید و به جز یک سری رشته ها که شهریه بیشتری دارند، در سایر موارد شهریه دانشگاه های مجارستان نیز علاوه بر هزینه های ماهیانه زندگی، پایین است. از جمله رشته های گران در مجارستان می توان به پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی اشاره نمود که در صورت انتخاب آن ها حتی در صورت اخذ پذیرش از ارزان ترین دانشگاه های مجارستان مثل دانشگاه سگد یا دانشگاه پچ، فرد باید سالیانه بین 8000€ تا 17000€ (یورو) شهریه پرداخت کند. منتهی در سایر رشته ها شهریه دانشگاه ها معمولا سالیانه بین 1000€ تا 8000€ (یورو) می باشد که در مقایسه با اکثر کشورهای اروپایی، رقم پایینی به حساب می آید.

هزینه زندگی در مجارستان نیز همان طور که اشاره کوتاهی شد کم است؛ در نمودار ذیل متوسط هزینه ماهیانه برای زندگی تک نفره در مجارستان و همسایه آن، یعنی کشور اتریش، بیان شده است:

مدارک لازم برای تحصیل در مجارستان

برای تحصیل در مجارستان نیز فرد باید ابتدائا از دانشگاه یا کالج مورد نظر خود پذیرش بگیرد؛ مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش از موسسات آموزش عالی مجارستان با توجه به نوع رشته و مقطع تحصیلی مورد نظر افراد متفاوت است. اصلی ترین مدارک جهات اخذ پذیرش عبارت هستند از:

1.      رزومه که باید شامل تمامی موفقیت های تحصیلی و غیرتحصیلی فرد، مثل اخذ مدال ورزشی و غیره، باشد

2.      ترجمه رسمی مدارکی که در رزومه به اخذ آن ها اشاره شده به زبان انگلیسی

3.      ترجمه رسمی ریز نمرات آخرین مقطع تحصیلی به زبان انگلیسی

4.      کپی پاسپورت

5.      مدرک زبان (انگلیسی، آلمانی یا مجاری با توجه به دوره تحصیلی)

6.      توصیه نامه از حداقل 2 تن از اساتید پیشین فرد

7.      انگیزه نامه

8.      مقاله علمی برای کسانی که قصد دارند در رشته های علوم انسانی و اجتماعی تحصیل کنند

9.      قبولی در آزمون ورودی برای کسانی که می خواهند در مقطع کارشناسی تحصیل کنند

10. مصاحبه اسکایپی رو در رو

غالب دانشگاه های مجارستان دو بار در سال پذیرش می کنند:

ترم پاییز: تا 15 فوریه

ترم بهار: تا 15 نوامبر

ممکن است تاریخ دقیق هر دانشگاهی متفاوت باشد در نتیجه بهتر است متقاضیان وبسای دانشگاه مورد نظر خود را نیز بررسی نمایند. باید توجه داشت برای این که فرد شانس خوبی جهت پیدا کردن کار در مجارستان و تمدید ویزای خود داشته باشد، باید در دانشگاه های برتر این کشور تحصیل کرده باشد. برخی از بهترین دانشگاه های مجارستان عبارت هستند از:

رتبه در رنکینگ ملی

برخی از بهترین دانشگاه های مجارستان

شهری که دانشگاه در آن واقع شده

1

Eötvös Loránd Tudományegyetem

Budapest

2

Debreceni Egyetem

Debrecen

3

Budapesti Muszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

Budapest

4

Szegedi Tudományegyetem

Szeged

5

Pécsi Tudományegyetem

Pécs

6

Közép-Európai Egyetem

Budapest

7

Semmelweis Egyetem

Budapest

8

Eszterházy Károly Egyetem

Eger

9

Széchényi István Egyetem

Gyor

10

Szent István Egyetem

Gödöllo

 

هزینه ضروری در صورت داشتن شرایط گرفتن بورسیه از مجارستان

بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی مجارستان متنوع اند و ممکن است تمام یا بخشی از شهریه دانشگاه و حتی هزینه زندگی دانشجو را پرداخت نمایند. منتهی حتی اگر fund مورد نظر تمامی هزینه های تحصیل و زندگی در مجارستان را نیز پرداخت کند، برخی موارد باید توسط خود فرد پرداخت شوند. از جمله این هزینه ها می توان به بلیت هواپیما، هزینه ترجمه مدارک و هزینه بررسی مدارک یا همان application fee اشاره نمود. هزینه بررسی مدارک (application fee) در هر کدام از دانشگاه های مجارستان متنوع است اما معمولا بین 100€ تا 150€ (یورو) می باشد.

انواع بورسیه تحصیلی در مجارستان در سال 2020

بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی در دانشگاه های کشور مجارستان در سال 2020 به افراد خاصی تعلق می یابد. مهاجرت به مجارستان از طریق تحصیل با توجه به این که مجارستان از سال 2007 عضو شنگن شده است، ضامن آینده فرد خواهد بود. در این بخش به کمک هزینه هایی که در مجارستان به دانشجوها ارائه می شود، اشاره می کنیم.

1.      کمک هزینه های بین المللی مجارستان

2.      کمک هزینه تحصیلی اراسموس ماندوس مجارستان

3.      کمک هزینه سیپوس مجارستان

4.      کمک هزینه سازمان فائو و کشور مجارستان

بورسیه تحصیلی بین المللی (دولتی) مجارستان

کمک هزینه بین المللی به دانشجویان خارجی ارائه می شود که از لحاظ درسی سطح بسیار بالایی دارند و به دانشجویان خارجی کمک می کند تا از بیمه درمانی و سلامت برخوردار شوند. با کسب این کمک هزینه دانشجو می تواند شهریه و همچنین هزینه سکونت خود را پرداخت کند. بورسیه تحصیلی بین المللی برای جذب کردن متقاضیان خارجی که نخبه محسوب می شوند و همچنین از لحاظ هوشی از سایر متقاضیان بالاتر می باشند، ارائه می شود. متقاضیان باید توجه داشته باشند که دریافت این کمک هزینه نیاز به تایید شدن متقاضی از طرف وزارت علوم کشور مبدا دارد و این بورسیه در دوره های لیسانس، فوق لیسانس و دکترا قابل اخذ می باشد.

بورسیه تحصیلی اراسموس ماندوس مجارستان

کمک هزینه تحصیلی اراسموس ماندوس برای شهروندان اروپایی ایجاد شده است و به محصلان و ورزشکاران حرفه ای ارائه می شود. این کمک هزینه توسط اتحادیه اروپا ارائه می شود و در دوره های لیسانس، فوق لیسانس و دکترا قابل اخذ می باشد. شایان ذکر است که این کمک هزینه هم به استادها و هم دانشجوها ارائه می شود و در حال حاضر حداقل 3.5 میلیون نفر از این بورسیه برخوردار می باشند.

کمک هزینه تحصیلی سیپوس مجارستان

کشورهای آلبانی، استونی، اتریش، بوسنی ‌هرزگوین، کرواسی، جمهوری چک، مولداوی، مقدونیه، لهستان، مونتنگرو، رومانی، صربستان، اسلوانی در این کمک هزینه شریک می باشند و یکی از مهم ترین دلایل ارائه این بورسیه، درست کردن کانال ارتباطی در میان کشورهای ذکر شده می باشد. این بورسیه در 3 مقطع زیر به اساتید و دانشجویان ارائه می گردد.

لیسانس

فوق لیسانس

دکترا

بورسیه تحصیلی سازمان فائو و کشور مجارستان

کمک هزینه تحصیلی سازمان فائو و کشور مجارستان در سال 1386 ایجاد شد. این بورسیه حاصل قرارداد سازمان کشاورزی ملل متحد و دولت کشور مجارستان می باشد. کمک هزینه تحصیلی سازمان فائو و کشور مجارستان برای دانشجویان کشورهای قاره آسیا و همچنین آفریقا مانند تاجیکستان، افعانستان، نیجریه، سومالی، میانمار، ترکمنستان و غیره مناسب می باشد. کمک هزینه تحصیلی سازمان فائو و کشور مجارستان شامل خدمات و امکانات رفاهی بسیار خوب و بیمه درمانی می شود. همچنین با دریافت این بورسیه دانشجویان می توانند تمامی مخارج و هزینه های سکونت و دانشگاهی خود را پرداخت کنند و این بورسیه در دوره های لیسانس، فوق لیسانس و دکترا قابل اخذ می باشد.

کار پس از تحصیل در مجارستان

دانشجویان در مجارستان اجازه دارند تا 9 ماه پس از فارغ التحصیلی نیز همچنان اقامت این کشور را داشته باشند تا در صورت پیدا کردن کار بتوانند ویزای خود را از نوع تحصیلی به کاری تغییر دهند. از آن جایی که نرخ بیکاری در مجارستان پایین است پیدا کردن شغل در این کشور برای فارغ التحصیلان دانشگاه های برتر مجارستان دشوار نخواهد بود. در نمودار ذیل نرخ بیکاری مجارستان، آلمان و اتریش طی سال 2020 مقایسه شده است:

مقایسه نرخ بیکاری در مجارستان، آلمان، اتریش

در مجارستان متوسط حقوق ماهیانه دریافتی طی سال 2020 حدود 493000HUF (فورینت مجارستان) می باشد که با توجه به ارزان قیمت بودن هزینه های زندگی در این کشور رقم بسیار مناسبی است. علاقه مندان به کار در مجارستان می توانند ابتدائا 1 سال در دوره های کالج زبان تحصیل کنند و به این ترتیب اقامت این کشور را به دست آورند.

همین حالا از اینجا برای تعیین وقت مشاوره اقدام کنید


همین حالا میتوانید با مشاوران ما تماس بگیرید

واتساپ message تلگرام send تماس call


chat