پرشین اپلای

بهترین شهرهای چک برای تحصیل

بهترین شهرهای چک برای تحصیل 3 سال قبل

بهترین شهرهای چک برای تحصیل

بهترین شهرهای چک برای تحصیل شهرهایی هستند که پرجمعیت ترند و دانشگاه های برتر چک در این شهرها واقع شده اند و نتیجتا فرصت های شغلی بیشتری دارند. مسئله فرصت های شغلی خصوصا برای دانشجویان بین المللی چک اهمیت زیادی دارد مخصوصا اگر بخواهند پس از اتمام تحصیلات خود، اجازه اقامت خود در این کشور را تمدید کنند چراکه برای این امر لازم است برای یک کارفرما در چک مشغول به کار شوند. در مقاله پیش رو که توسط تیم موسسه حقوقی پرشین اپلای تهیه شده، اطلاعاتی راجع به بهترین شهرهای چک برای تحصیل، هزینه زندگی در این کشور در سال 2020، دانشگاه های برتر چک و غیره ارائه شده است.

آشنایی با بهترین شهرهای چک برای تحصیل

چک به هیچ دریایی راه ندارد و اصطلاحا کشوری Landlocked یعنی در خاک محصور است که با لهستان از شمال شرق، اسلواکی در جنوب شرق، اتریش در جنوب و آلمان در غرب همسایه می باشد. جمعیت چک در حال حاضر حدود 11 میلیون نفر است که حدود 2 میلیون نفر آن ها در پایتخت این کشور یعنی شهر پرگ زندگی می کنند، نتیجتا پرگ بهترین و البته پرهزینه ترین شهر چک است و سایر شهرهای مهم این کشور عبارت هستند از:

پرگ – برنو – استراوا – پلیزن – لیبرک – اولوموک - اوستی ناد لابم – پاردوبیک – هاویروو - کلادنو

شرایط اقتصادی بهترین شهرهای چک برای تحصیل در سال 2020

چک کشوری توسعه یافته و صنعتی است که به لحاظ میزان دارایی های مالی رتبه 26 را به خود اختصاص داده و به میزان پایین بودن نرخ فقر، پس از کشور دانمارک، دومین کشور در دنیا است. جمهوری چک همچنین هم به لحاظ شاخص آزادی اقتصادی و هم به لحاظ شاخص نوآوری جهانی رتبه 24 را به خود اختصاص داده است نتیجتا دانشجویانی که این کشور را برای تحصیل انتخاب کنند با توجه به توضیحات مذکور به علاوه پایین بودن نرخ بیکاری، زندگی در کشور مرفهی را تجربه خواهند کرد.

تحصیل در چک

تحصیل در چک اگرچه رایگان نیست اما چه به لحاظ شهریه دانشگاه و چه به لحاظ هزینه زندگی حتی در مقایسه با تحصیل در برخی کشورهای اروپایی از جمله تحصیل در اتریش و نروژ که نظام تحصیلی رایگان دارند، بسیار مقرون به صرفه است. به همین دلایل است که سالیانه 35000 دانشجوی بین المللی کشور جمهوری چک را برای ادامه تحصیلات خود انتخاب می کنند حتی لازم به ذکر است که دانشجویانی که زبان چکی تسلط داشته باشند می توانند در دانشگاه های دولتی این کشور بدون پرداخت شهریه تحصیل کنند.

شهریه دانشگاه ها در بهترین شهرهای چک برای تحصیل

همان طور که پیش تر به درستی اشاره شد تحصیل در دانشگاه های دولتی چک به زبان چکی رایگان است اما به زبان انگلیسی خیر و دانشجویان باید با توجه به رشته تحصیلی و مقطع خود (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) مبلغی را در هر ترم پرداخت نمایند. رشته هایی که به زبان انگلیسی ارائه می شوند شهریه ای در حدود 500€ تا 20110€ (یورو) در سال از دانشجویان دریافت می کنند و برخلاف برخی کشورهای دیگر از جمله سوئیس، ایسلند و غیره، در چک شهریه دانشگاه ها برای دانشجویان تبعه چک و ملل عضو اتحادیه اروپا برابر با شهریه ای است که از دانشجویان بین المللی گرفته می شود. در جدول ذیل برترین دانشگاه های چک و رتبه آن ها از نظر U.S. News & World Report Ranking در سال 2020 معرفی شده اند:

 

نام دانشگاه

Ranking

Charles University

210

Masaryk University

577

Palacký University Olomouc

519

Czech Technical University

465

University of South Bohemia (USB) in Ceske Budejovice

904

Brno University of Technology

921

Czech University of Life Sciences Prague

1003

Mendel University in Brno

1001

University of Chemistry and Technology Prague

555

 

هزینه زندگی در بهترین شهرهای چک برای تحصیل

علاوه بر پایین بودن شهریه ها، هزینه زندگی در چک نیز پایین است البته نباید از نظر دور داشت این مسئله به سبک زندگی افراد و تعداد اعضای خانواده بستگی دارد. به طور متوسط زندگی یک دانشجوی بین المللی در جمهوری چک طی سال 2020 ماهیانه بین 315€ تا 675€ (یورو) هزینه دربرخواهد داشت؛ یعنی زندگی در چک بدون احتساب اجاره منزل 8% گران تر از ایران است. اجاره مسکن در چک نیز در سال 2020 به میزان 3.87% بیشتر از اجاره مسکن در ایران می باشد. به منظور بررسی دقیق تر در جدول ذیل قیمت اقلام مختلف در جمهوری چک در سال جاری بیان شده است:


اقلام

قیمت (یورو)

یک وعده غذایی در رستوران ارزان قیمت

5.14

یک وعده غذایی در شعب مک دونالد

5.10

یک بطری شیر

2.65

یک عدد نان 500 گرمی

0.80

یک کیلوگرم برنج

1.38

یک کیلوگرم پنیر محلی

7.56

یک کیلوگرم فیله مرغ

5.36

بلیت یک طرفه وسایل حمل و نقل عمومی

0.88

بلیت ماهیانه وسایل حمل و نقل عمومی

19.08

خدمات ماهیانه آب، برق و غیره برای یک آپارتمان 85 متری

160.75

اجاره ماهیانه یک آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر

543.20

اجاره ماهیانه یک آپارتمان یک خوابه اطراف شهر

418.72

اجاره ماهیانه یک آپارتمان سه خوابه در مرکز شهر

939.27

اجاره ماهیانه یک آپارتمان سه خوابه در اطراف شهر   

688.15

           

کار در جمهوری چک

هم دانشجویان در چک به منظور تامین هزینه های ماهیانه زندگی و هم فارغ التحصیلان به منظور تمدید اقامت خود به واطه تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری به دنبال استخدام شدن برای یک کارفرما در جمهوری چک هستند. البته بر خلاف برخی کشورهای دنیا از جمله کانادا، ترکیه و غیره دانشجویانی که در چک تحصیل می کنند برای اشتغال به کار پاره وقت در این کشور نیازی به اخذ مجوز کاری (work permit) ندارند. منتهی باید توجه داشته باشند اگرچه آمار بیکاری در این کشور همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد، بسیار پایین است اما کسانی که تمایل دارند در چک مشغول به کار شوند باید علاوه بر مهارت های بالا در رشته تحصیلی خود به زبان چکی نیز مسلط باشند.

در این مقاله که توسط موسسه حقوقی پرشین اپلای تهیه شد اطلاعاتی راجع به تحصیل در چک، بهترین شهرهای چک برای تحصیل و زندگی، هزینه زندگی در چک و غیره ارائه شد که امید است مطالعه آن مفید بوده باشد. کسانی که علاقه مند به اخذ اقامت چک هستند باید توجه کنند اگر بخواهند مستقیما برای کار وارد این کشور شوند بر خلاف شرایط اخذ ویزای کاری کانادا، استرالیا و…، لازم از است از یک کارفرما در چک پیشنهاد شغلی داشته باشند که با توجه به دشوار بودن آن غالبا یا کشور دیگری را برای مقصد انتخاب می کنند یا ابتدائا به تحصیل در چک می پردازند.

همین حالا از اینجا برای تعیین وقت مشاوره اقدام کنید


همین حالا میتوانید با مشاوران ما تماس بگیرید

واتساپ message تلگرام send تماس call


chat