پرشین اپلای

وسایل غیر مجاز در پرواز

وسایل غیر مجاز در پرواز 3 سال قبل

وسایل غیر مجاز در پرواز

دانستن وسایل غیر مجاز در پرواز ، علاوه بر این که ضروری است، آسودگی خاطر مسافر را نیز تضمین می کند. پس لازم است بدانیم چه وسایلی کلاُ در فرودگاه ها ممنوع اند و چه وسایلی را نمی توان در کابین هواپیما به همراه داشت ولی می توان آنها را در قسمت بار هواپیما قرار داد.

بدون شک تجربه پرواز بر فراز ابرها از به یادماندنی ترین تجربه های هر فرد است و همه ما از سفرهای هوایی مان خاطره داریم. شاید بخشی از هیجان سفر، هیجان بستن چمدان ها و وسایل مان پیش از سفر است که البته اگر سفرمان هوایی باشد، این کار نیازمند حساسیت و دقت بیشتری است، چرا که باید به وسایل غیر مجاز در پرواز دقت کنید، در غیر این صورت ممکن است مقداری از وسایل شما هرگز فرودگاه را ترک نکنند! پس برای داشتن پروازی آسوده باید به قوانین مربوط به وسایل دقت کرد.

خوشبختانه قوانین مربوط به وسایل غیر مجاز در پرواز در تمام فرودگاه های دنیا یکسان است و تقریبا همه خطوط هواپیمایی نیز مقررات مشابهی در این زمینه دارند. در اینجا به بررسی مهم ترین وسایل غیر مجاز در پرواز می پردازیم؛

وسایل پرواز

وسایل غیر مجاز در پرواز  به طور کلی دو دسته اند:

وسایلی که کلاُ در هواپیما ممنوع هستند و حتی در قسمت بار هواپیما نیز نمی توانند قرار داده شوند. این گونه وسایل را نباید با خود به فرودگاه بیاورید. از جمله این وسایل می توان به مواد منفجره، سلاح گرم، مواد شیمیایی قابل اشتعال (مانند نفت و بنزین)، مواد و تجهیزات رادیواکیتو، سموم شیمیایی، انواع ترقه ها و هم چنین موادی مانند کلر (برای استخر) اشاره نمود.

وسایلی که مجازند ولی نمی توانید آنها را با خود به داخل کابین هواپیما ببرید و باید در چمدان قرار داده شوند تا در قسمت بار هواپیما قرار گیرند. در ادامه با هم این وسایل را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

وسایل مجاز در پرواز

مواد غذایی و مایعات

در مورد مواد غذایی ممنوعیت خاصی در کابین هواپیما ندارید و انواع غذاهای سرد و گرم را می توانید در یک کیف یا ساک کوچک به همراه داشته باشید، اما ترجیحاُ از غذا ها و موادی که حالت مایع یا ژله ای دارند پرهیز کنید، چرا که به همراه داشتن مقدار حجمی بیش از 100 میلی لیتر از آب آشامیدنی یا هر مایع دیگری (از جمله روغن، سس و…) و هم چنین مربا و پنیر به داخل کابین هواپیما مجاز نیست.

هم چنین ژل ها، چه خوراکی، چه آرایشی و بهداشتی، باید در بسته بندی 100 میلی لیتر یا کمتر باشد. در مورد عطر، ادکلن و شامپو نیز همین گونه است. انواع اسپری ها و افشانه های بهداشتی نیز از این قانون تبعیت می کنند.

در همه موارد بیان شده، به راحتی می توانید مایعات و ژل ها با حجم بیشتر از 100 میلی لیتر را پیش از سوار شدن به هواپیما در وسایل خود در قسمت بار هواپیما قرار دهید.

هم چنین لازم به ذکر است که گوشت وسبزیجات تازه معمولاُ جزء مواد ووسایل غیر مجاز در پرواز شناخته می شوند و نه تنها در داخل کابین هواپیما مجاز نیستند، بلکه برخی کشورها مانند کانادا همراه داشتن آنها در بار را هم مجاز نمی دانند.

داروها

انواع داروهای آرام بخش و مسکن و البته مخدر، از وسایل غیر مجاز در پرواز می باشند. از متداول ترین داروهای غیر مجاز در پرواز می توان به مورفین و قرص های کدیین دار (حتی استامینوفن) اشاره کرد. در این مورد بیشتر فرودگاه ها حساسیت به خرج می دهند تا خطوط هواپیمایی.

هم چنین قطره های دارویی و خوراکی مانند قطره چشم و بینی، مجازند به شرطی که حجمشان کمتر از 100 میلی لیتر باشد.

وسایل الکتریکی

توصیه می شود که مسافران وسایلی مانند لپ تاپ، تبلت، تلفن همراه و دوربین های عکاسی را با خود به داخل کابین بیاورند، چرا که در قسمت بار هواپیما ممکن است ضربه بخورند یا حتی شاید سرقت شوند! البته دوربین یا لپ تاپ مسافر، مخصوصاُ در پروازهای خارجی ممکن است پیش از پرواز در گیت بازرسی فرودگاه کنترل و بررسی شود. در مورد دیگر وسایل الکتریکی از جمله باتری ها یا کنسول بازی، ممنوعیت خاصی نداریم ولی بهتر است آنها را در چمدان های خود در قسمت بار قرار دهیم.

ابزار غیر مجاز در پرواز

ابزارآلات

از دیگر وسایل غیر مجاز در پرواز که نمی توان به داخل کابین برد، ابزارهایی مانند آچار، انبردست، پیچ گوشتی، مته، چکش هستند. هم چنین تمام اشیا تیز و برنده مانند قیچی، در بطری باز کن، چاقو، انواع تیغ، و حتی ناخن گیردر داخل کابین هواپیما ممنوع اند. البته به همراه داشتن کارد پلاستیکی برای مواد غذاییمانعی ندارد.البته اگر حتما نیاز دارید وسایل اشاره شده را به همراه داشته باشید، باید قبل از پرواز آنها را در چمدان های خود در قسمت بار قرار دهید.

لوازم ورزشی

ورزشکاران باید وسایل ورزشی خود مانند چوب بیلیارد، چوب بیسبال، چوب گلف، چوب های اسکی و یا تیر و کمان را در قسمت بار هواپیما قرار دهند چرا که وسایلی که اشاره کردیم جزء وسایل غیر مجاز در پرواز هستند.

وسایل دفاع شخصی

اگر رزمی کار هستید باید بدانید لوازم دفاع شخصی کلاُ جزء وسایل غیر مجاز در پرواز می باشند و باید در قسمت بار هواپیما قرار داده شوند. پس اگر پنجه بوکس یا اسپری فلفل با خود می آورید، آنها را در چمدان خود قرار دهید.

کبریت و فندک

کبریت و فندک و دیگر وسایل آتش زنه نیز از وسایل غیر مجاز در پرواز هستند و نمی توان آنها را در داخل کابین هواپیما به همراه داشت. پس باید در بار هواپیما قرار گیرند.

وسایل کادوپیچ شده

شاید شما هدیه ای به عنوان سوغاتی به همراه دارید که آن را کادو گرفته اید. این موضوع البته ممنوعیتی ندارد ولی اگر می خواهید آن را به داخل کابین هواپیما ببرید، ماُمور بازرسی فرودگاه از شما درخواست خواهد کرد که کادو آن را باز کنید. هرچند وسایل کادوشده در قسمت بار هواپیما هیچ ممنوعیتی ندارند.

شاید شما از افرادی باشید که می گویند مواد و وسایل بیان شده بعضاُ از دید ماُموران فرودگاه دور می ماند و یا بسیاری از موارد گفته شده اصلاُ چک نمی شوند، اما باید بدانید همراه داشتن وسایل غیر مجاز در پرواز می تواند بیشتر از آنچه فکر می کنید برای شما دردسر ساز باشد، چرا که به خاطر برخی از موارد فوق ممکن است مدت زمان قابل توجهی معطل شوید و حتی در مواردی ماُموران فرودگاهی می توانند شما را به خاطر به همراه داشتن اشیاء غیرمجاز جریمه نقدی کنند.

حتی در موارد حادتر و در صورت به همراه داشتن اشیاء ممنوع شاید پرواز را از دست بدهید. پس مطمئناُ اگر می خواهید سفری دلپذیر و پروازی آسوده داشته باشد، بهتر است یک بار دیگر نگاهی به لیست وسایل غیر مجاز در پرواز بیندازید.


همین حالا از اینجا برای تعیین وقت مشاوره اقدام کنید


همین حالا میتوانید با مشاوران ما تماس بگیرید

واتساپ message تلگرام send تماس call


chat