پرشین اپلای

فوق لیسانس و دکترا در بلاروس

فوق لیسانس و دکترا در بلاروس 3 سال قبل

تحصیل کارشناسی ارشد در بلاروس

کشور بلاروس یک سرزمین دور از دریا است که با کشورهای لهستان و روسیه و اوکراین مرز مشترک دارد و پایتخت آن شهر تاریخی مینسک می باشد. تحصیل کارشناسی ارشد در بلاروس یکی از پرطرفدارترین موضوعات مطرح شده در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می باشد که متقاضیان فراوانی دارد؛ این توجه و استقبال متقاضیان تحصیل از کشور بلاروس به دلیل شرایط اقتصادی مطلوب و نظام آموزشی با کیفیت این کشور است.

اقتصاد کشور بلاروس یک اقتصاد ملی است که با سرمایه گذاری دولت در صنعت و بخش کشاورزی حدود 80% از درآمد و بودجه این کشور را تشکیل می دهد. نرخ بیکاری بلاروس در سال 2008 تنها دو درصد بوده است و این مسئله بیانگر بازار کار پر رونق برای فارغ التحصیلان در این کشور است. این مقاله توسط کارشناسان متخصص موسسه حقوقی پرشین اپلای با هدف راهنمایی علاقه مندان مهاجرت تحصیلی به بلاروس تهیه و نگارش شده است.

الزامات تحصیل کارشناسی ارشد در بلاروس

سالانه بیش از 6000 دانشجوی بین المللی علاقه مند به ادامه تحصیل وارد کشور بلاروس می شوند و دوره های کارشناسی تا دکتری را می گذراند. تحصیل دوره کارشناسی ارشد در بلاروس نیازمند گذراندن دوره های ملقب به پاتفک می باشد که برای تخصص در یادگیری زبان و الزامات اولیه می باشد. ارائه مدرک کارشناسی معتبر از دانشگاه های قابل قبول کشور بلاروس برای شرکت در مقطع کارشناسی ارشد الزامی خواهد بود. کادر آموزشی مجرب و برجسته و عضویت دانشگاه های این کشور در سازمان های جهانی مانند یونسکو و MCI از مزایای تحصیل کارشناسی ارشد در بلاروس می باشد.

تقویم تحصیلی دانشگاهی در بلاروس به دو نیم سال در هر سال تحصیلی تقسیم می شود که از اوایل ماه سپتامبر آغاز و تا اواخر ژانویه ادامه می یابد و ترم بعد از اول فوریه تا اواخر جولای به طول می انجامد. زبان تحصیل در بلاروس در اکثر موارد روسی یا بلاروسی می باشد اما هستند دانشگاه هایی که برخی از رشته های تحصیلی را به زبان انگلیسی به متقاضیان ارائه کنند. مدت زمان تحصیل کارشناسی ارشد در بلاروس 2 سال می باشد و اگر به زبان انگلیسی تسلط ندارید می توانید در دوره های آموزشی فشرده در کالج های این کشور شرکت کنید.

از گذشته تا امروز مهاجرت تحصیلی یکی از آسان ترین راه های اخذ اقامت یک کشور خارجی بوده است و امروزه مهاجرت تحصیلی به بلاروس خارج از این قاعده نیست. پرطرفدارترین رشته های تحصیلی برای مقطع کارشناسی ارشد در بلاروس رشته های مطالعات اقتصادی، رشته های علوم طبیعی، رشته های مطالعات حقوقی، رشته علوم اجتماعی و رشته فناوری اطلاعات و کامپیوتر می باشد.

هزینه های تحصیل کارشناسی ارشد در بلاروس

در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی و آمریکا هزینه تحصیل در بلاروس مقرون به صرفه می باشد و امکان تحصیل کارشناسی ارشد با 3500$ تا 4000$ (دلار) در رشته های غیر پزشکی وجود دارد. غیر از بحث شهریه دانشگاه برای متقاضیان تحصیل در یک کشور خارجی میزان هزینه های جانبی تحصیل و زندگی اهمیت زیادی دارد؛ این هزینه های جانبی زندگی و تحصیل مثل اجاره مسکن، تهیه غذا، تهیه پوشاک، تهیه کتب درسی و هزینه استفاده از حمل و نقل عمومی می باشد.

از مزایای تحصیل کارشناسی ارشد در بلاروس می توان به اجاره خوابگاه دانشجویی با هزینه حداکثر 30$ (دلار) به متقاضیان بین المللی اشاره کرد. هزینه کتب درسی روی شهریه از دانشجویان دریافت می شود و کتب درسی در هر نیم سال تحصیلی توسط کتابخانه دانشگاه بین دانشجویان توزیع می شوند. استفاده از حمل و نقل عمومی در کشور بلاروس مقرون به صرفه و ارزان است و شهرهای بزرگ و مهم این کشور مانند مینسک از سیستم مترو فوق العاده و پرسرعت برخوردارند. هزینه تهیه غذا در کشور بلاروس برای دانشجویان با توجه به سبک زندگی آن ها می تواند از 150$ (دلار) در ماه تا 300$ (دلار) در ماه متغیر باشد.

پذیرش جهت تحصیل کارشناسی ارشد در بلاروس

برای دریافت ویزای تحصیلی بلاروس در مرحله اول باید از یک دانشگاه معتبر در این کشور پذیرش بگیرید و با تاییدیه پذیرش جهت ویزای تحصیلی درخواست دهید. ارائه اسناد و مدارک لیست زیر برای دریافت ویزای تحصیلی بلاروس الزامی می باشد:

1.      تکمیل و تحویل فرم درخواست ویزای تحصیلی

2.      ارائه گواهی عدم سوء پیشینه بین المللی

3.      گواهی سلامت پزشکی معتبر و عدم ابتلا به بیماری ایدز

4.      اصل و کپی مدارک شناسایی کشور مبدا (شناسنامه و…)

5.      ارائه گذرنامه معتبر دانشجویی با اعتبار کافی

6.      ارائه مدرک کارشناسی با ریز نمرات و ترجمه رسمی

تحصیل دکتری در بلاروس

امروزه متقاضیان ایرانی سعی دارند برای ادامه تحصیل به کشورهای اروپایی مهاجرت کنند، تحصیل دکتری در بلاروس به دلیل مزایای بسیاری که برای متقاضیان تحصیل در اروپا به همراه دارد مورد توجه بسیاری از متقاضیان قرار گرفته است. لازم به ذکر است تحصیل در رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در دانشگاه های بلاروس به دلیل هزینه های ارزان و عدم محدودیت خاصی برای اخذ پذیرش طرفداران زیادی دارد. بلاروس کشوری زیبا با آب و هوای سرد و معتدل در اروپای خاوری جای گرفته است این کشور دارای مرزهای زمینی مشترک با کشورهای اوکراین، روسیه، لهستان، لتونی و لیتوانی می باشد. زبان مکالمه در این کشور زبان بلاروسی است و واحد پول رایج در این کشور روبل با علامت اختصاری BYR می باشد.

شرایط عمومی تحصیل دکتری در بلاروس

PHD یک مدرک پژوهشی است که این نشان می دهد دارندگان این مدرک قادر به انجام تحقیقات مستقل هستند و هم دانش اساسی گسترده ای در مورد تمامی زمینه های یک حوزه خاص دارند. برنامه تحصیلی مقطع دکتری فارغ التحصیلان را با تکنیک های مدرن آشنا می کند و آن ها را قادر می سازد تا در زمینه های تحقیقاتی دانشگاهی، دولتی و تجاری مقام های بالایی کسب کنند. طول مدت تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه های بلاروس 3 ساله است در این مقطع دانشجویان بیشتر مشغول به پژوهش و تحقیقات هستند و واحدهای درسی کمی را می گذرانند. این دوره پس از شرکت در آزمون های نظری و اخذ حداقل نمره تعیین شده و ارائه پایان نامه به اتمام می رسد. مدرک تحصیلی دکتری در سایر کشورها دارای اعتبار است اما متاسفانه مدرک تحصیلی پزشکی از دانشگاه های این کشور در ایران فاقد اعتبار می باشد.

جهت ادامه تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه های بلاروس دانشجو نیاز به استاد راهنما یا سوپروایزر دارد که این مورد جزء یکی از الزامات اصلی برای اخذ پذیرش از دانشگاه است. در حقیقت سوپروایزر باید مدرس دانشگاه، محقق برجسته یا یکی از اعضای هیئت علمی باشد. دقت داشته باشید که استاد راهنما باید مدرک تحصیلی خود را از دانشگاه های بلاروس یا دانشگاه های مطرح در دنیا کسب کرده باشد، متقاضیان می توانند از طریق ایمیل با استا راهنما در ارتباط باشند. اگر قصد تغییر سوپروایزر خود را داشته باشید باید دلایل را به طور کامل به دانشگاه شرح دهید.

شرایط دریافت Fund و تحصیل دکتری در بلاروس

در مقطع تحصیلی دکتری معمولا دانشجویان از طریق اخذ فاند یا بورس تحصیلی وارد دانشگاه می شوند، اخذ بورسیه تحصیلی در مقطع دکتری آسان تر از سایر مقاطع تحصیلی است و افرادی که دارای شرایط تحصیلی بسیار خوبی هستند می توانند فاند کامل را دریافت کنند و به صورت رایگان ادامه تحصیل دهند. لازم به ذکر است دانشجویانی که موفق به اخذ فاند در مقطع تحصیلی دکتری می شوند در هر ماه مبلغی را به عنوان حقوق و دستمزد دریافت می کنند. برخی از بورس های تحصیلی ارائه شده در این مقطع تحصیلی به شرح ذیل است.

1.      بورسیه تحصیلی گیلمن

2.      بورسیه تحصیلی فولبرایت (بودجه سازمان های خصوصی TITLE VII)

3.      بورسیه تحصیلی دیوید ال. بورن

4.      بورسیه اوراق بهادار ICAS

5.      بورسیه تحصیلی UICC-TF

6.      بورسیه تحصیلات تکمیلی NSERC

7.      شرایط دریافت Fund و تحصیل دکتری در بلاروس

اخذ پذیرش و تحصیل دکتری در بلاروس

دانشجویان خارجی و بین المللی برای مهاجرت تحصیلی به کشور بلاروس و ادامه تحصیل در مقطع دکتری در اولین مرحله به گواهی اخذ پذیرش از دانشگاه نیاز دارند به این منظور باید دانشگاه های معتبر در این کشور را بررسی کرده و پس از آن از طریق وب سایت دانشگاه اقدامات لازم را در جهت اخذ پذیرش تحصیلی انجام دهند. پس از انتخاب رشته تحصیلی مورد نظر با توجه به شرایط تحصیلی و علاقه خود باید فرم در نظر گرفته شده را تکمیل کنید پس از آن لازم است مدارک لازم که شامل: ارائه مدرک تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد به همراه ریز نمرات، اسکن از پاسپورت و مدارک شناسایی، ارائه مدرک معتبر زبان، انگیزه نامه، توصیه نامه، مشخص شدن موضوع پایان نامه و گواهی تمکن مالی می شود را آپلود کنید تا درخواست مورد بررسی قرار گیرد.

بهترین دانشگاه های بلاروس برای تحصیل دکتری عبارتند از:

1.      دانشگاه علوم اقتصادی بلاروس (BGEU)

2.      دانشگاه دولتی علوم پزشکی BGMU

3.      دانشگاه دولتی انفورماتیک و رادیو الکترونیک بلاروس

4.      دانشگاه دولتی ورزش و توریسم بلاروس

5.      دانشگاه ملی دولتی بلاروس (BGU)

6.      دانشگاه فنی دولتی بلاروس (BNTU)

رشته های تحصیلی برتر مقطع دکتری در بلاروس

در مقطع دکتری امکان تحصیل در طیف گسترده ای از رشته های تحصیلی به زبان روسی و زبان انگلیسی وجود دارد اما دقت داشته باشید که بیشتر رشته های تحصیلی به زبان روسی تدریس می شوند. اگر به زبان روسی تسلط ندارید باید پیش از ورود به دانشگاه دوره های آموزش زبان را به مدت 1 سال بگذرانید و پس از تسلط کامل سال تحصیلی را آغاز کنید. رشته های تحصیلی پر مخاطب در دانشگاه های بلاروس که در مقطع دکتری ارائه می شوند عبارتند از: رشته های علوم پایه، رشته زبان، هنر، مدیریت و بازرگانی، علوم انسانی، حقوق، کشاورزی، محیط زیست، فنی و مهندسی، علوم ورزشی، علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات و بهداشت/ علوم پزشکی و روان شناسی.

اقامت پس از تحصیل در بلاروس

یکی از مزایای تحصیل در دانشگاه های بلاروس این است که دانشجو می تواند پس از پایان دوره تحصیلی در این کشور اقامت داشته باشد اما باید دقت داشته باشید که از طریق ویزای دانشجویی نمی توانید اقامت دائم در بلاروس را تجربه کنید. دانشجویانی که قصد اقامت پس از تحصیل در بلاروس را دارند می توانند کار یا سرمایه گذاری در این کشور را تجربه کنند اما معمولا دانشجویان ترجیح می دهند پس از پایان دوره وارد بازار کسب و کار شوند.

به طور کلی دانشجویان اجازه کار پس از تحصیل را ندارند مگر آنکه از طرف کارفرمایی معتبر در این کشور قرارداد کاری دریافت کنند، در این صورت فرد می تواند ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری بلاروس تبدیل کند و در این کشور اقامت داشته باشد. به دلیل اینکه کشور بلاروس با کشور آلمان دارای ارتباط است متقاضیانی که موفق به یافتن کار در کشور بلاروس نشوند می توانند کار در بازار کسب و کار آلمان را تجربه کنند. با مطالعه مقاله ویزای کار آلمان اطلاعات بیشتری در رابطه با شرایط کار و نحوه اخذ ویزای کار این کشور کسب می کنید.

متقاضیان می توانند برای اطلاع از شرایط کار در طول دوران تحصیلی در کشور بلاروس مقاله کار دانشجویی در بلاروس را مطالعه کنند. موسسه حقوقی پرشین اپلای با فعالیت موفق در عرصه مهاجرت آمادگی دارد تا پرونده های مهاجرتی شما را با موفقیت به سر انجام برساند، برای کسب مشاوره های تخصصی رایگان با تیم مجرب ما در تماس باشید.

همین حالا از اینجا برای تعیین وقت مشاوره اقدام کنید


همین حالا میتوانید با مشاوران ما تماس بگیرید

واتساپ message تلگرام send تماس call


chat