پرشین اپلای

تحصیل در کانادا

تحصیل در کانادا 3 سال قبل

تحصیل در کانادا

ادامه تحصیل در کانادا فرصتی بی نظیر برای زندگی در این کشور توسعه یافته و استفاده از امکانات رفاهی آن را نیز فراهم می آورد. به دست آوردن این فرصت در گرو اخذ پذیرش در رشته مورد نظرتان از یکی از  دانشگاه های معتبر این کشور و دریافت ویزا دانشجویی است. ادامه تحصیل در کانادا در رشته هایی نظیر پزشکی،کامپیوتر و فناوری اطلاعات، ارتباطات از راه دور، حمل و نقل شهری، هوافضا، میکروالکترونیک، ، نرم افزارهای پیشرفته ، انرژی های برق آبی و هسته ای، بیوتکنولوژی، صنایع غذایی و غیره امکان پذیر است. افرادی بدون دریافت مجوز تحصیلی در این کشور مشغول به تحصیل می شوند که لازم به ذکر است این دسته از افراد فقط شش ماه می توانند در این کشور تحصیل کنند و از ان پس برای تحصیل باید مجوز تحصیلی را کسب کنید. خیلی ها تصور می کنند که مجوز تحصیلی همان ویزای تحصیلی است در صورتی که مجوز تحصیلی اجازه  ادامه تحصیل در کانادا با نام استادی پرمیت (Study Permit) می باشد که با ویزای تحصیلی متفاوت می باشد.

انواع مدارس در کانادا

مدارس دولتی رایگان

مدارس خصوصی شهریه ای

اموزش در منزل

مدارس انگلیسی زبان  یا فرانسوی زبان ( در بیشتر مناطق )

تحصیل در مدارس کشور کانادا

کودکان در کانادا در سن 5 تا 6 سالگی وارد مدرسه می شوند. مدت زمان تحصیل از ابتدایی تا دیپلم در کانادا 12 سال است. البته شرایط در برخی از استان های این کشور کمی متفاوت است. برای مثال در استان کبک از ابتدایی تا دیپلم ۱۱ سال به طول می انجامد و و دو سال هم برای دوره پیش دانشگاهی در نظر گرفته شده است. مدارس کانادایی  ۵ روز در هفته دایر هستند.

یک سال تحصیلی در این کشور از اواخر آگوست آغاز شده و تا اوایل ماه ژوئن ادامه دارد. با توجه به دو زبانه بودن کشور کانادا، مدارس این کشور نیز به هر دو زبان فرانسوی و انگلیسی در تمامی مناطق کانادا قابل دسترسی خواهند بود. دانش آموزان بین المللی امکان تحصیل در کانادا در تمام مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را خواهند داشت. در کشور کانادا تحصیل در مقاطع دبستان تا دبیرستان در بهترین مدارس خصوصی و دولتی امکان پذیر است. دولت این کشور، به منظور از بین بردن دغدغه خانواده های کشورهای دیگر برای تحصیل فرزندانشان در محیطی بیگانه، شرایط ویژه ای را فراهم کرده اند که از میان آنها می توان به محیا نمودن خوابگاه های دانشجویی با بهترین امکانات، تهیه غذای اسلامی و حلال، امکان بستر نظارت مستمر اولیا بر روند تحصیلی و زندگی فرزندان در کانادا و بسیاری دیگر از امکانات اشاره کرد.

مدارس در کانادا با کودکستان شروع می شوند و از پایه های 1 تا 12ادامه می  یابند .

معمولا سال تحصیلی  در اواخر اگوست ( اوت)  شروع می شود و تقریبا در اواخر ژوئن پایان می یابد.

در طول سال تحصیلی از روز دوشنبه  تا جمعه دایر است ( به جز در طی تعطیلات )

به دانش اموزانی که با موفقیت دبیرستان را به پایان برسانند ، مدرک دیپلم اعطا می شود .

مدارس در کانادا هم به زبان انگلیسی  و هم مدارسی به زبان فرانسوی وجود دارند .( حتی در مناطقی  که یک زبان رواج بیشتری نسبت به زبان دیگر دارد . )

اگر شما  و خانواده ی تان در طول سال تحصیلی به کانادا وارد شده اید ، با هیئت امنای مدرسه ی  محل خودتان تماس بگیرید تا یک مدرسه ای برای بچه هایتان پیدا کنند .این به عهده ی اولیای دانش اموزان است که نوع مدرسه ی بچه هایشان را انتخاب کنند .

ثبت نام در مدارس کانادا

ثبت نام در مدارس کانادا در 2 ورودی سپتامبر (شهریور-مهر) و ژانویه (دی-بهمن) صورت می گیرد. ثبت نام در اکثر مدارس کانادا بصورت   IN ROLLING به این معنا که شما همیشه نسبت به ثبت نام فرزندتان می توانید اقدام کنید اما از آنجایی که برای ورود تحصیلی به کانادا برای ما ایرانیان بحث ویزا تحصیلی وجود دارد باید نسبت به سریعترین زمان ممکن برای ثبت نام در مدارس کانادا اقدام نمایید. بعد ار ثبت نام در مدارس بین المللی کانادا فرزند شما از تمام امکانات و مزایای یک شهروند کانادایی برخوردار خواهد بود .

شهریه مدارس در کانادا

شهریه تحصیل در مدارس کانادا سالیانه به طور میانگین ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار کانادا است. البته این هزینه برای دوره های دبیرستان و دانشگاه به 25 تا 30 هزار دلار نیز خواهد رسید. همچنین برخی از استان های این کشور، این امکان را برای فرزندان دانشجویان بین المللی فراهم کرده اتد تا در مدارس دولتی به صورت رایگان به تحصیل بپردازند. برخی از مدارس کانادایی اقدام به ثبت نام شبانه روزی دانش آموزان بین المللی می کنند که در این صورت محصل می تواند همزمان با تحصیل در مدرسه در همان جا نیز اقامت داشته باشد. شهریه این مدارس بین ۳۰ تا ۶۰ هزار دلار در هر سال است.

مزایای تحصیل در مدارس کانادا

1.      عدم نیاز یه داشتن مدرک زبان و یادگیری زبان در مدارس در حین تحصیل در کانادا

2.      تحصیل فرزندان در یکی از امن ترین کشورهای دنیا

3.      امکان همراهی والدین بصورت همزمان با فرزند که اصطلاحا به آن ویزای همراه نیز گفته می شود که همراه می تواند یا برای ویزای موقت کانادا (Temporary Resident Visa) که یکی از شاخه های ویزای توریستی می باشد اقدام نماید یا برای ویزای مجوز کار آزاد یا (Open Work Permit) اقدام نماید که با این مجوز کار آزاد می تواند در کشور کانادا کار کند.

4.      امکان بهره گیری از بهترین امکانات آموزشی

شرایط تحصیل در دانشگاههای کانادا

در نظر داشته باشید تحصیل در کانادا در مقطع لیسانس و فوق لیسانس با نمره آیلتس 6.5 امکانپذیر می باشد اما خبر خوب این است که ادامه تحصیل در کانادا در  مقطع لیسانس و فوق لیسانس با نمره آیلتس 6 که با عنوان پذیرش مشروط یا (Conditional) نیز شناخته می شود امکان پذیر است که در قسمت پایین شرایط و نحوه پذیرش مشروط خدمتتان شرح داده خواهد شد و اما تحصیل در مقطع دکترا در  دانشگاه های کانادا نیازمند آیلتس 7 می باشد .

پذیرش مشروط (Conditional)

 پذیرش مشروط بدین معنی می باشد در صورتی متقاضی بنا به هر دلیلی موفق به اخذ نمره حداقل 6.5 در مقطع لیسانس و فوق نشود و نمره 6 داشته باشد می توان برایش پذیرش مشروط تحصیلی در دانشگاه های کانادا گرفت ولی بشرط آنکه پس از اخذ پذیرش تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس در کانادا و ورود به کانادا دوره زبان پیش نیاز را در دانشگاه بگذراند و برای مقطع دکترا تیز با نمره 6.5 می توان پذیرش تحصیلی دانشگاه را گرفت که متقاضی برای تحصیل در کانادا با دیپلم و لیسانس پس از ورود به کانادا باید دوره پیش نیاز زبان را در دانشگاه بگذراند.

برای ادامه تحصیل در کانادا با دیپلم و لیسانس در دانشگاه های کانادا می بایست معدل مدرک دیپلم حداقل14 باشد. البته اگر فرد قصد تحصیل در دانشگاه های ممتاز کشور کانادا در بعضی از رشته های خاص را داشته باشد باید معدل دیپلم وی بالای15 باشد.

دانشگاه های کشور کانادا از جمله دانشگاههایی است که به دلیل اعتبار جهانی و رفاه اجتماعی بیشترین متقاضی مهاجرت را دارد. کشور کانادا در شمال قاره آمریکا قرار دارد و بعد از روسیه بزرگترین کشور جهان است و در مقایسه با دیگر کشورها جمعیت کمی دارد و از جمله مهاجرپذیرترین کشورهااست. به دلیل سطح علمی وآموزشی عالی دراین دانشگاه ها، هر ساله دانشجویان زیادی از سراسر جهان متقاضی اخذ ویزای تحصیلی کانادا می باشند.

هزینه تحصیل در دانشگاه های کانادا در مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری با توجه به رشته، شهر، ایالت، نوع دانشگاه و… متفاوت است و  تمامی هزینه های متقاضی به دلار کانادا است . لازم به ذکر است که به دانشجویانی که معدل درسی بالایی دارند کمک هزینه تحصیل در کانادا با دیپلم و لیسانس تعلق می گیرد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. 

تحصیل در کانادا با مدرک دیپلم و لیسانس

کالج ها در کانادا دو نوع مدرک ارائه می دهند یا مدرک certificates و یا مدرک دیپلم. تفاوت این مدرک ها در این است که مدرک دیپلم یک سال به طول می انجامد که اگر دیپلم برای کارشناسی صادر شود در حد دیپلم ایران است.جهت اخذ مدرک دیپلم در کانادا و ادامه تحصیل در کانادا با دیپلم و لیسانس دانش اموزان باید 12سال تحصیلی را به اجبار بگذرانند تا موفق به اخذ دیپلم شوند.

شایان ذکر است معدل و نمرات سال آخر دوره دبیرستان نقش موثری در دریافت ویزای تحصیلی شما خواهد داشت. به منظور ادامه تحصیل با دیپلم و لیسانس در دانشگاه های کانادا می بایست معدل مدرک دیپلم حداقل ۱۴ باشد. البته در صورتی که فرد بخواهد در رشته خاصی در دانشگاه های ممتاز کشور کانادا تحصیل نماید باید معدل بالای 15 داشته باشد. تعداد زیاد رشته های موجود در این مقطع تحصیلی یکی دیگر از مزایای ادامه تحصیل در این کشور است. شرایط تحصیل در دانشگاه ها و یا کالج های کانادایی تا حدودی با یکدیگر متفاوت است. اغلب کالج های کانادایی دارای فضای کوچکتر  و اختیارات کمتری هستند. علاوه بر این تنوع رشته های آموزشی این موسسات از دانشگاه ها کمتر است و اغلب مجاز به صدور مدرک تا سطح کارشناسی ( لیسانس) هستند.

اکثر کالج های کانادایی برگزارکننده دوره های آموزشی، فنی و حرفه‌ای، هنری و علمی هستند و دانشجویان بین المللی برای دریافت مدارک کاردانی و یا فوق دیپلم در این رشته ها به این مراکز مراجعه می کنند. اما علاوه بر این مدارک، کالج ها با برگزاری دوره های کوتاه مدت و فشرده، انواع مدارک دیگر را نیز به دانشجویان ارائه می دهند. دریافت مدرک دیپلم از کالج های کانادایی یک سال به طول می انجامد که اگر دیپلم برای کارشناسی صادر گردد اعتباری در حد دیپلم ایران خواهد داشت.

شرایط تحصیلی در مقطع لیسانس در کانادا

با دریافت مدرک تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی در ایران می توان به طور مستقیم جهت اخذ ویزای تحصیلی کانادا و ورود به یکی از دانشگاه های معتبر این کشور اقدام کرد.لازم به ذکر است برای تحصیل در کشور کانادا در تمامی مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری، حتما مدرک زبان آیلتس (ILETS)، تافل (TOFEL) و یا معادل آنها نیاز خواهد بود.

البته در این میان کالج ها و دانشگاه هایی نیز وجود دارند که فرصت تحصیل در کانادا را بدون مدرک آیلتس برای دانشجویان بین المللی فراهم کرده اند، در این صورت متقاضی باید بعد از پذیرش در دانشگاه در همان ابتدا برای گذراندن دوره زبانی که دانشگاه برای وی در نظر گرفته است اقدام کرده و سپس در رشته ای که پذیرش گرفته تحصیل نماید. امکان تحصیل رایگان در کانادا نیز برای افرادی که موفق به کسب بورسیه تحصیلی از دانشگاه های این کشور می شوند، فراهم است. همچنین دانشجویانی که موفق به کسب نمرات بالا می شوند می توانند از کمک هزینه های تحصیلی در سال بهره مند شوند.

شرایط تحصیلی در مقطع فوق لیسانس در کانادا

دانشجویانی که به دنبال ادامه تحصیل در مقطع فوق لیسانس دانشگاه های کانادا هستند،  باید جهت پذیرش دارای مدرک کارشناسی 4 ساله با معدل بالای 14 و همچنین توصیه نامه از اساتید مقطع لیسانس خود  باشند. همچنین به خاطر داشته باشید تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، بدون مدرک زبان در اکثر موارد غیر ممکن خواهد بود.

برای مقطع فوق لیسانس مدرک زبان تافل یا آیلتس 6.5 نیاز خواهد بود. متاسفانه بیشتر دانشگاه های کانادا در مقطع فوق لیسانس به دانشجویان خود کمک هزینه تحصیلی نمی دهند. اما در شرایط خاص و بعد از طی کردن سال اول تحصیلی یا در بعضی مواقع از همان سال اول، ممکن است به دانشجو کمک هزینه تحصیلی تعلق بگیرد.

شرایط تحصیلی در مقطع دکترای کشور کانادا

افراد دارای مدرک فوق لیسانس می توانند جهت پذیرش در مقطع دکترای کشور کانادا اقدام نمایند. دوره دکترا در این کشور با توجه به رشته تحصیلی بین 3 تا حداکثر 6 سال است. برای ادامه تحصیل در مقطع دکترای دانشگاه های کانادا مدرک زبان آیلتس 7 نیاز خواهد بود. انتخاب محل تحصیل نیز برای این مفطع تحصیلی بسیار مهم است.

دولت کانادا برای دانشجویان مقطع دکترا شرایط بسیار مناسبی را فراهم کرده است. برای مثال سالانه به 1000 نفر از آنها اقامت دائم کانادا تعلق می گیرد و می توانند در یکی از ارگان های دولتی کانادا مشغول به کار شوند. همراهی همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال نیز در این دوره میسر است و فرزندان می توانند به راحتی از سیستم آموزشی پیشرفته کانادا استفاده کرده و به تحصیل بپردازند. به همین خاطر خیلی ها به دنبال ادامه تحصیل در مقطع دکترای کانادا هستند. علاوه بر این دانشجویان این مقطع می توانند از کمک هزینه های تحصیلی خوبی نیز بهره مند گردند.

معرفی دانشگاه های کانادا

کشور کانادا دانشگاه های خوب زیادی دارد، اما در میان همه آنها 13 دانشگاه به عنوان بهترین ها به شمار می آیند. به این 13 دانشگاه در اصطلاح گروه 13(G-13) گفته می شود و حدود 66 درصد کرسی های تحقیقاتی کانادا مختص به همین گروه است. برخی از بهترین دانشگاه های کانادایی عبارتند از دانشگاه تورنتو،دانشگاه مک گیل، دانشگاه آلبرتا، دانشگاه مک مستر، دانشگاه مونتل، دانشگاه واترلو، دانشگاه وسترن و … . دقت داشته باشید که دانشگاه مورد نظر شما باید حتما در لیست مؤسسات آموزشی منتخب (DLI) وجود داشته باشد. لیست مذکور به دانشگاه‌ ها و مؤسسات آموزشی اشاره دارد که دانشجویان خارجی را می‌پذیرند. درخواست شما برای دانشگاه هایی که در این فهرست نیستند پذیرفته نخواهد شد.

 

همین حالا از اینجا برای تعیین وقت مشاوره اقدام کنید


همین حالا میتوانید با مشاوران ما تماس بگیرید

واتساپ message تلگرام send تماس call


chat