پرشین اپلای

شرایط تحصیل در اتریش

شرایط تحصیل در اتریش 3 سال قبل

تحصیل در اتریش

اتریش یک کشور رویایی برای ادامه تحصیل است. فرصت های بی نظیر این کشور به همراه بهترین کالج ها و دانشگاه ها می تواند برای بسیاری از دانشجویان خارجی جذاب باشد. تصور کنید در حال راه رفتن در یک میدان باستانی شهر برای رسیدن به کلاس درس خود در یک کاخ واقعی هستید! این منظره  قطعا شما را مسحور خواهد کرد. اتریش دوره های آموزش عالی را تحت نظارت و تأمین مالی وزارت علوم و تحقیقات فدرال ارائه می دهد. ۱۲ دانشگاه خصوصی و ۲۲ دانشگاه دولتی این کشور برای دانشجویان داخلی و خارجی فهرست جامعی از برنامه ها و دوره های تحصیلی را در قالب یک سیستم آموزشی عالی پیشرفته  فراهم می کند تحصیل در دانشگاه‌ های معروف اتریش در کل دنیا شناخته شده و معتبر است.

در دانشگاه‌ های اتریشی دوره های کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکترا ارائه می شود و شرایط بسیار منحصر به فرد این دانشگاه ها برای پذیرش دانشجویان بین المللی، آنها را به یک گزینه انتخابی مناسب برای بسیاری از افراد تبدیل کرده است.شایان ذکر است پس از اتمام دوره تحصیلی در هر یک از این مقاطع ، امکان کاریابی در این کشور وجود خواهد داشت و بنابراین به دانشجویان اجازه داده می شود تا در طول مدت یک سال در جستجوی کار باشند  که در این صورت می توانند نوع اقامت خود را از ویزای تحصیلی به ویزای کاری تغییر دهند.

شرایط تحصیل در اتریش

شرایط تحصیل در اتریش طوری است که برای اخذ پذیرش برای دانشجویان خارجی نیاز به مدرک زبان آلمانی نمی باشد و دانشجو می تواند پس از اخذ پذیرش در کشور مربوطه دوره های زبان را طی کند. برای افرادی که آشنایی به زبان آلمانی ندارند سه ترم نیاز است که دوره زبان بگذرانند.

هزینه دوره زبان برای هر ترم ۳۸۰ یورو میباشد.اتریش مهد موسیقی و معماری در دنیا بوده و دانشجویان فارغ التحصیل مخصوصا در این رشته ها دارای امتیاز بالایی در کل دنیا جهت ادامه تحصیل و کار می باشند. و هزینه های تحصیل در این دانشگاه ها در تمامی مقاطع و درتمام رشته ها تک نرخی و تقریبا رایگان می باشد.شهریه هر ترم ۳۸۰ یورو ( نصف شهریه دانشگاه آزاد در مقطع لیسانس و یک چهارم شهریه دانشگاه آزاد در مقطع فوق لیسانس) می باشد، که با شرایط معدلی مختلف بیشتر این مبلغ نیز به دانشجو مسترد می گردد .

تحصیل در کشور اتریش به دلایل زیادی، از جمله سیستم گسترده ی آموزشی کشور اتریش و فرصت های آموزشی که در دانشگاههای این کشور وجود دارد علاقه مندان زیادی برای دانستن شرایط تحصیل در اتریش وجود دارد. این در حالی است که تحصیل در کشور اتریش یکی از راههای مهاجرت به این کشور و اقدام برای گرفتن اقامت دائم در کشور اتریش می باشد.

شرایط پذیرش در دوره های مختلف در دانشگاه های اتریش

مدرک کارشناسی در اتریش

 اخذ مدرک کارشناسی (لیسانس) در اتریش معمولا سه تا چهار سال طول می کشد و ایرانیانی که خواهان تحصیل در این مقطع هستند برای پذیرش در دانشگاه های دولتی این کشور می بایست در ابتدا در کنکور سراسری ایران در دانشگاه دولتی قبول شده باشند و یا  این که در حال حاضر در یکی از دانشگاه های دولتی کشورمان مشغول به تحصیل باشند. همچنین لازم به ذکر است اخذ پذیرش در دانشگاه های دولتی این کشور نیازمند دارا بودن حداقل مدرک A2  در زبان آلمانی یعنی زبان رسمی این کشور است. اما خوشبختانه شرایط تحصیل در دانشگاه های خصوصی این کشور آسان تر بوده و کافی است مدارک مربوط به دوره های دیپلم و پیش دانشگاهی و  مدرک زبان آیلتس  با سطح قبولی ۶ ، به دانشگاه مورد نظر ارائه شود.

مزیت دیگری که دانشگاهای اتریش دارند قرار گرفتن واحدهای درسی در سیستم انتقال اروپا یا همان  ECTS است که هر دانشجوی لیسانس باید برای اخذ مدرک کارشناسی ترمی ۳۰ واحد براساس ECTS پاس کند و نمره ی لازم را بگیرد که در مجموع برای رشته های ۳ سال می شوود ۱۸۰ واحد و برای دانشجویان رشته های ۴ ساله می شود ۲۴۰ واحد درسی که باید در این سیستم انتقال اعتبار اروپا بگذرانند. انواع رشته های علوم انسانی، علوم طبیعی، علوم کسب و کار و ریاضیات و غیره در این مقطع در دانشگاههای اتریش در حال تدریس است.

مدرک کارشناسی ارشد در اتریش

 اخذ مدرک کارشناسی ارشد نیز در دانشگاه های دولتی و خصوصی کشور اتریش متفاوت است. برای مثال از شرایط الزامی پذیرش در دانشگاه های دولتی دارا بودن مدرک زبان آلمانی حداقل A2  است. اما در این دوره نیز افراد امکان ادامه تحصیل در دانشگاه های خصوصی آن هم زبان انگلیسی را خواهند داشت اما هزینه های تحصیلی در این صورت افزایش خواهد یافت. مدت زمان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد 1تا 3 سال است و  قبولی در تعدادی از رشته ها همچون علوم ارتباطات، علوم محیطی و روانشناسی دانشگاه وین، نیاز به قبولی در آزمون ورودی دارد.

گذراندن واحدهای درسی در سیستم انتقال اعتبار اروپا یا  ECTS در این مقطع نیز وجود دارد بدین ترتیب که در هر ترم دانشجو باید ۳۰ واحد در این سیستم با کسب نمره ی لازم را بگذراند. بر همین اساس اگر طول دوره ی فوق لیسانس یک سال باشد حداقل ۶۰ واحد درسی در سیستم انتقال اعتبار اروپا گذرانده می شود و اگر دوساله باشد ۱۲۰ واحد درسی. در بسیاری از رشته های تحصیلی در دانشگاههای اتریش تدوین پایان نامه ی علمی بخشی از مطالعات مقطع فوق لیسانس به حساب می آید.

مدرک دکتری در اتریش

برای تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه های دولتی مدرک زبان آلمانی  C1 و در دانشگاه های خصوصی سطح آیلتس ۷ زبان انگلیسی مورد نیاز است همچنین به علت ماهیت تحقیقاتی این مقطع، دانشجویان باید رزومه علمی مناسبی را نیز ارائه دهند که در نهایت می بایست توسط استاد راهنما و یا سوپروایزر رزومه و پروپوزال تایید گردد. تحصیل افراد در این مقطع معادل یک فرصت شغلی خواهد بود که متناسب با رشته و پروژه تحقیقاتی خود حقوق دریافت خواهند کرد. مدت زمان اخد مدرک دکتری در اتریش معمولا با توجه به مدت زمان انجام پروژه تحقیقاتی دانشجو متفاوت خواهد بود که معمولا دو تا سه سال است و بعد از اتمام تحصیلات در این مقطع، بسیاری از فارغ التحصیلان در صورت تمایل در همان دانشگاه مشغول به کار خواهند شد.

برای تحصیل دکتری در اتریش دو سیستم آموزشی وجود دارد یکی گرفتن مدرک دکتری طی سه سال از طریق دوره های دکتری بولونیا و دیگری همان سیستم قدیمی که فرد دانشجو پس از اتمام دوران کارشناسی وارد مقطع دکتری شده و طی پنج سال مدرک این مقطع را اخذ می نماید.

بدین ترتیب که دو سال اول آن به مثابه ی کارشناسی ارشد تلقی شده و بقیه ی آن برای تحصیل در مقطع دکتری می باشد. پذیرش در برخی دانشگاههای اتریش بدون مدرک زبان امکان پذیر است به طوری که شما پس از پذیرش می توانید دوره های زبان را در دانشگاه مقصد بگذرانید.

شرایط پذیرش در دانشگاههای اتریش معمولا به رنک دانشگاه بستگی مستقیم دارد اینکه شما چه دانشگاهی را برای تحصیل انتخاب می کنید در نحوه ی پذیرش تاثیر گذار است. معمولا پذیرش گرفتن از دانشگاههای خصوصی بسیار راحت تر بوده ولی بحث شهریه ها می تواند کمی شخص متقاضی را مردد کند.

بصورت کلی تحصیلات در مقطع دکترا در دانشگاه های کشور اتریش به ۲ صورت تحصیل با بورسیه تحصیلی و تحصیل در شرایطی که دانشجو شهریه ی دانشگاه را شخصا پرداخت می کند، صورت می پذیرد.تحصیل در شرایطی که دانشجو مستلزم به پرداخت هزینه در دانشگاههای کشور اتریش می باشد، همانند اخذ پذیرش در مقطع فوق لیسانس کشور اتریش می باشد ولیکن در این مطلب شرایط لازم جهت اخذ فرصت تحصیل در مقطع دکترا به همراه اخذ بورسیه تحصیلی می پردازیم.

شهریه دانشگاههای اتریش

دانشجویانی که در مقطع لیسانس و فوق لیسانس دانشگاه های اتریش تحصیل می کنند تقریبا شهریه ای برای تحصیل پرداخت نمی کنند و شهریه دانشگاهها در اتریش بسیار پایین است.

 دانشجویان ساکن کشورهای اتحادیه اروپا (کسانی که یک مدرک را در اتحادیه اروپا اخذ کرده اند و یا با انتقالی به صورت عمومی  وارد دانشگاههای اتریش شوند ) فقط ترمی ۱۸ یورو به اتحادیه دانشجویی شهریه پرداخت می کنند که این مبلغ به مثابه ی تحصیل رایگان برای آن ها تلقی می شود.

این در حالی است که برای دانشجویانی که از کشور هایی غیر از کشور های اتحادیه ی اروپا هستند علاوه بر ۱۸ یورو مبلغ ۷۲۶٫۷۲ شهریه به صورت سالیانه در نظر گرفته شده است. در صورتی که فرد بخواهد در رشته های تخصصی مقطع دکتری به زبان انگلیسی تحصیل نماید باید مدرک آیلتس زبان را به دانشگاه ارائه نماید. شهریه دانشگاهها در اتریش در مقطع دکتری برای هر ترم در حدود ۳۸۵ تا ۷۵۰ یورو است.

شرایط گرفتن بورسیه تحصیلی اتریش

گرفتن بورسیه های تحصیلی غالبا برای افرادی دست می دهد که رزومه ی علمی پرباری داشته باشند. این گرفتن بورسیه ی تحصیلی اتریش برای مقاطع بالاترمثل کارشناسی ارشد و دکتری امکان پذیر تر است. سطح علمی دانشگاهها در اتریش متفاوت بوده و از همین روی بورسیه های تحصیلی در این کشور از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متغیر است.

دلایل تحصیل در اتریش

دلایل زیادی برای تحصیل در اتریش وجود دارد، این کشور نسبتا کوچک و زیبای اروپای مرکزی،  پر از مناظر خیره کننده و شهرهای پرجمعیت است که تعدادی از برترین دانشگاه های معتبر و مطرح در سطح جهانی نیز در آن قرار دارند به طوری که در رتبه بندی دانشگاه جهانی QS در سال ۲۰۱۸ هفت دانشگاه از این کشور توانسته اند مقام برجسته ترین دانشگاه های جهانی را به دست آورند که از این میان دانشگاه وین که بزرگترین دانشگاه در اتریش می باشد بالاترین رتبه دانشگاه های اتریشی را کسب کرده است.

خوشبختانه جهت اخذ پذیرش دانشجویان خارجی در ابتدا نیاز به داشتن مدرک زبان آلمانی نیست و دانشجو می تواند بعد از گرفتن پذیرش در این کشور دوره های زبان را طی کند.اما هر زبانی را که برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنید، باید مهارت خود را در آن زبان به بالاترین سطح برسانید تا بتوانید بعد از اتمام دوره ها فرصت های شغلی مناسبی را در این کشور به دست آورید. به همین منظور مراکز آموزشی معتبری نیز برای تکمیل دوره ‌های زبان شما در نظر گرفته شده است. برای آن دسته از دانشجویانی که به زبان آلمانی تسلطی ندارند سه ترم به منظور گذراندن این دوره زبان در نظر گرفته شده است که هزینه دوره زبان برای هر ترم ۳۸۰ یورو خواهد بود.

همین حالا از اینجا برای تعیین وقت مشاوره اقدام کنید


همین حالا میتوانید با مشاوران ما تماس بگیرید

واتساپ message تلگرام send تماس call


chat