پرشین اپلای

تحصیل رایگان در بلاروس

تحصیل رایگان در بلاروس 3 سال قبل

تحصیل رایگان در کشور بلاروس

به دلیل توجه متقاضیان زندگی در خارج از کشور به تحصیل در کشور بلاروس، تحصیل رایگان در کشور بلاروس یکی از گزینه های پرطرفدار برای این دانشجویان می باشد. کشور بلاروس به دلیل نزدیکی به ایران و تحصیل ارزان یکی از گزینه های ایده آل برای مهاجرت تحصیلی در سال های اخیر بوده است. در این مقاله که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی پرشین اپلای تهیه شده است اطلاعاتی در زمینه تحصیل در بلاروس به شما خواهیم داد.

امکان تحصیل رایگان در کشور بلاروس

کشور بلاروس به پایتختی مینسک، در شرق اروپا واقع شده و در سال های اخیر مقصد بسیاری از مهاجران جهت کار و تحصیل بوده است. هزینه زندگی و تحصیل در این کشور پایین بوده و این فاکتور باعث محبوبیت این کشور در میان مهاجران شده است. زبان این کشور روسی می باشد اما در عین حال امکان تحصیل به زبان انگلیسی هم وجود دارد. با تحصیل در دانشگاه های کشور بلاروس دانشجویان امتیاز انجام کار دانشجویی را نیز به دست می آورند. دانشجویان بعد از اتمام تحصیل خود می توانند در صورت یافتن کار، ویزای کاری دریافت کنند و پس از پنج سال اقامت در این کشور، اقدام به اخذ تابعیت بلاروس کنند.

در دانشگاه های این کشور دوره های کارشناسی به صورت 4 الی 5 ساله، دوره های کارشناسی ارشد به صورت 1 الی 2 ساله و دوره های دکتری به صورت 3 ساله ارائه می شوند. همان طور که گفته شد هزینه تحصیل در دانشگاه های کشور بلاروس بسیار پایین است. طبق آمار جمع آوری شده، یک دانشجوی بین المللی ملزم به پرداخت مبلغی حدود $2000 الی $3500 (دلار آمریکا) خواهند بود. این هزینه با توجه به تعداد کورس های اخذ شده، رشته و دانشگاه متفاوت است و طبیعتا تحصیل به زبان روسی یا بلاروسی ارزان تر خواهد بود. به طور میانگین هزینه های زندگی یک دانشجوی بین المللی $2400 الی $3600 (دلار آمریکا) در سال خواهد بود و به طور کلی هزینه های زندگی و تحصیل دانشجویان بین المللی در کشور بلاروس مبلغی حدود $4400 (دلار آمریکا) در سال می باشد.

شرایط تحصیل رایگان در کشور بلاروس

به دلیل پایین بودن هزینه های زندگی و تحصیل در بلاروس، اعطای بورسیه تحصیلی از سوی دانشگاه های این کشور چندان رایج نیست. اما با این حال سالانه انواعی از بورسیه از سوی دولت بلاروس به دانشجویان واجد شرایط اعطا می گردد. افراد متقاضی باید دقت داشته باشند که برای اخذ بورسیه از کشور بلاروس نیاز به ارائه مدرک زبان روسی یا بلاروسی خواهند داشت.

نوع اول در میان انواع بورسیه بورسیه های تحصیلی رایج در دانشگاه های کشور بلاروس “بورسیه ملی بلاروس” نام دارد. این بورسیه مهم ترین بورسیه تحصیلی بلاروس است که تحت شرایط خاصی به متقاضیان تعلق می گیرد. متقاصیان دریافت این نوع از بورسیه در صورتی که در زمینه طرح های اجتماعی فعالیت داشته باشند می توانند یکی از گزینه های موجود برای دریافت بورسیه باشند و شانس خود را بالا ببرند. با اخذ این بورسیه، متقاضی ماهانه 1000000 RUB (روبل روسیه) دریافت خواهد کرد. دومین بورسیه اعطایی در کشور بلاروس، “بورسیه تحصیلی ریاست جمهوری” می باشد.

دولت بلاروس با اعطای این بورسیه افراد مستعد را برای کار شناسایی می کند. متقاضیان جهت دریافت این بورسیه باید مدرک خود را از موسسات آموزشی دولتی در بلاروس دریافت کرده باشند تا واحد شرایط دریافت این بورسیه محسوب شوند. سومین نوع از بورسیه های کشور بلاروس، ” بورسیه غیر انتفاعی و سازمان های تجاری” می باشد. این بورسیه توسط نهادهای غیردولتی در کشور بلاروس به متقاضیان اهدا می شود و شرایط ویژه ای دارد. آخرین بورسیه در این کشور “بورسیه تحصیلی دکتری” نام دارد که به دانشجویان متقاضی تحصیل در مقطع دکتری در این کشور تعلق می گیرد و از ملزومات دریافت آن، داشتن یک رزومه قوی می باشد.

تحصیل رایگان در رشته های پزشکی و دندانپزشکی در بلاروس

کشور بلاروس رشته های پزشکی و دندانپزشکی را در دانشگاه های خود ارائه می دهد و امکان تحصیل در این رشته ها را برای دانشجویان بین المللی نیز فراهم کرده است. دوره های پزشکی در دانشگاه های کشور بلاروس به صورت 6 ساله و دندانپزشکی به صورت 5 ساله ارائه می شوند. هزینه تحصیل در رشته پزشکی در کشور بلاروس به طور میانگین سالانه $4100 (دلار آمریکا) و در صورت تحصیل به زبان انگلیسی $4600 (دلار آمریکا) در سال می باشد. برای تحصیل در دانشگاه های پزشکی این کشور فرد باید معدل بالای 16 در مقطع دیپلم و پیش دانشگاهی داشته باشد و در آزمون ورودی امتیاز لازم برای قبولی را کسب کند. در صورت عدم قبولی در این آزمون، فرد باید دوره 9 ماهه پاتفک را قبل از ورود به دانشگاه بگذراند.

متقاضیان تحصیل در دانشگاه های علوم پزشکی کشور بلاروس در نظر داشته باشند که تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی در این کشور رایگان نیست و بورسیه ای برای دانشجویان این دو رشته در نظر گرفته نشده است. به دلیل بالا بودن سطح علمی دانشگاه های این کشور در کنار پایین بودن هزینه های تحصیل، دانشگاه های علوم پزشکی کشور بلاروس سالانه مقصد بسیاری از دانشجویان بین المللی می باشد. دانشجویان ایرانی متقاضی تحصیل این دو رشته در دانشگاه های کشور بلاروس در نظر داشته باشند که دانشگاه های علوم پزشکی این کشور جز دانشگاه های مورد تایید ورازت بهداشت کشور ایران نمی باشند و پس از تحصیل امکان کار کردن با مدرک خود در کشور ایران را نخواهند داشت.

ده دانشگاه برتر کشور بلاروس

ده دانشگاه برتر در کشور بلاروس برای علاقه مندان به تحصیل عبارتند از:

1.      Belarusian State University

2.      Yanka Kupala State University of Grodno

3.      Belarusian State Medical University

4.      Belarusian State Pedagogical University

5.      Belarusian State Economic University

6.      Belarusian State University of Informatics and Radioelectronics

7.      Belarusian National Technical University

8.      Gomel State University

9.      Belarusian State Technological University

10.  Grodno State Medical University

شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد تحصیل در کشور بلاروس، مقاله بهترین شهرهای بلاروس برای تحصیل را مطالعه کنید. در صورت نیاز به راهنمایی های بیشتر، کارشناسان ما در موسسه حقوقی پرشین اپلای آماده کمک به شما هستند.


همین حالا از اینجا برای تعیین وقت مشاوره اقدام کنید


همین حالا میتوانید با مشاوران ما تماس بگیرید

واتساپ message تلگرام send تماس call


chat