پرشین اپلای

شرایط تحصیل در فرانسه

شرایط تحصیل در فرانسه 3 سال قبل

شرایط تحصیل در فرانسه

شرایط تحصیل در فرانسه چیست؟

شرایط تحصیل در فرانسه در مقطع کارشناسی چیست؟

شرایط تحصیل در فرانسه در مقطع کارشناسی ارشد چیست؟

شرایط تحصیل در فرانسه در مقطع دکترا چیست؟

تحصیل در فرانسه و اقدام برای اعزام و گرفتن ویزای تحصیلی فرانسه یکی از راههای مهاجرت کردن به کشور فرانسه است. تحصیل در فرانسه جدای از شرایط عمومی تحصیل در اتحادیه اروپا دارای یک سری شرایط اختصاصی نیز می باشد که به تفصیل در ادامه توضیح داده خواهد شد.

فرانسه

کشور فرانسه در همسایگی کشور های بلژیک، لوکزامبورگ، آلمان، سوئیس، ایتالیا، موناکو و اسپانیا به عنوان بزرگترین کشور بعد از اوکراین در اروپای غربی واقع شده است جمعیتی بالغ بر ۶۵ میلیون نفر دارد. زبان رسمی این کشور فرانسوی و واحد پول آن ها یورو و پایتخت این کشور، شهر پاریس است.

شرایط تحصیل در فرانسه

کشور فرانسه با داشتن تسلیحات هسته ای و حق وتو، عضو موسسه اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد است. در مورد دین کشور فرانسه باید بگوییم که کشور فرانسه کشوری سکولار است که در آن دین از سیاست کاملا جدا شده و حدود ۲۷ درصد از مردم آن بی دین، ۶۴ درصد کاتولیک و ۳ درصد پروتستان می باشند. فرانسه دارای فرهنگی ۵۰۰ ساله به همراه اقتصاد و اوضاع نظامی و اجتماعی فوق العاده ای در سطح جهان است.

تحصیل در فرانسه

تحصیل در فرانسه در همه مقاطع یعنی لیسانس و فوق لیسانس و دکتری امکان پذیر است. برای گرفتن ویزای تحصیلی فرانسه باید بگوییم که ویزا برای همه مقاطع تحصیلی به جز مقطع لیسانس صادر می گردد.

نکته ی مهم : برای پذیرش و تحصیل در کشور فرانسه نگران این مساله نباشید که ممکن است دانشگاه و یا مرکز آموزشی که در ایران در آن تحصیل کرده اید مورد قبول کشور فرانسه نباشد در واقع کشور فرانسه همه ی دانشگاهها و مراکز آموزشی عالی در کشور ایران را تایید کرده و قبول دارد بنابراین مشکلی برای پذیرش در دانشگاههای فرانسه نخواهید داشت.

هزینه زندگی در فرانسه

هزینه زندگی در فرانسه نیز مانند تمام کشور های دیگر درسرتاسر جهان دارای آیتم هایی مشخص است که این آیتم ها در واقع بسته به همان سبک زندگی فرد نوع منطقه ای که در آن زندگی میکند و هزینه های جانبی که می تواند داشته باشد متفاوت است . طبیعتا اینکه فرد در شهر بزرگتری زندگی کند و یا کوچکتر، چه نوع غذایی بخورد و دیگر مسائل هزینه ها متفاوت است. ولی شاید در مجموع بتوان گفت که هزینه های زندگی در کشور فرانسه نسبت به کشور های دیگر و هم رده ی خود مثل انگلستان و یا سوئیس کمتر و ارزان تر است.

شهریه دانشگاههای فرانسه

برای مقطع کارشناسی در دانشگاههای دولتی فرانسه باید حدود ۱۹۰ یورو در سال شهریه پرداخت شود که البته این مقدار مبلغ برای رشته های مختلف متفاوت است مثلا برای رشته های مهندسی که واحد های عملی دارند شهریه ها تا ۶۲۰ یورو در سال بالاتر و متغیر می شود.

میانگین شهریه ها برای مقطع فوق لیسانس در دانشگاههای فرانسه حدودا ۲۶۰ یورو در سال است که این مبلغ نیز با توجه به رشته ی تحصیلی می تواند تغییر کند.

میانگین شهریه های تحصیلی برای مقطع دکتری در دانشگاههای فرانسه حدودا ۳۹۶ یورو در سال می باشد که مقدار شهریه بسته به رشته ی تحصیلی در این مقطع نیز می تواند متغیر باشد برای مقطع دکتری که ممکن است بعد از آن نیز برای دانشجویان این مقطع دوره های تخصصی و یا غیر از آن مثل دوره های دکترای تخصصی برگزار گردد ( بسته به نوع دانشگاه و سیستم آموزشی که دانشجو در آن درس می خواند) می تواند متفاوت باشد.

دانشگاههای فرانسه

معرفی دانشگاه پیرو ماری کوری و یا Universite Pierre et Marie Curie در پاریس:

دانشگاه ۳۴ هزار نفری پیرو ماری کوری یکی از بزرگترین و پیشرفته ترین مراکز علمی و پزشکی است که قبلا یکی از شعبه های دانشگاه پاریس بوده ولی درسال ۱۹۷۱ از این دانشگاه جدا و به صورت مستقل عمل می کند. به طور کلی دانشگاه پاریس حدود ۱۳ شعبه داشته که در سال ۱۹۷۱ از آن جدا شده و به طور مستقل در حال فعالیت هستند.

این دانشگاه در سال ۲۰۱۷ به خاطر ده رتبه ی پیشرفت رتبه ی ۱۳۱ جهانی را در کارنامه ی خود جای داده است. حدودا بیست درصد از دانشجویان دانشگاه پیرو ماری کوری را دانشجویان بین المللی تشکیل داده است.

دانشگاه Centrale Supelec واقع در پاریس:

این دانشگاه نوساز و تازه در سال ۲۰۱۵ به صورت ترکیبی از دو دانشگاه Supelec و Ecole Centrale Paris تاسیس شده است که دارای رتبه ی ۱۶۴ در دنیا هستند. این دانشگاه در زمینه های رشته های مهندسی در بین سه دانشگاه برتر فرانسه است.

معرفی دانشگاه لیل University of Lille Nord de France:

دانشگاه لیل در زمینه های مختلف رشته های تحصیلی فعالیت خوبی دارد از زمینه های فعال در دانشگاه لیل علوم طبیعی و علوم پایه است که البته در قسمت دانشگاه مرکزی لیل رشته های مهندسی و فنی در حال ارائه است و البته این قسمت از دانشگاه به دانشگاههای شهر نورد ملحق شده و به همین نام هم تغییر یافته است.

دانشگاه لیل در شهر لیل واقع در شمال کشور فرانسه در سال ۱۵۶۲ تاسیس شد.

ویزای تحصیلی فرانسه

ویزای تحصیلی کوتاه مدت و یا شینگن : این ویزا به صورت رایگان بوده و برای مطالعات کمتر از سه ماه در کشور فرانسه است باید این اطمینان را داشته باشید که برای بیشتر از مدت سه ماه در کشور فرنسه نخواهید ماند و نکته ی دیگر در مورد ویزای کوتاه مدت اینکه این ویزای تحصیلی تمدید نخواهد شد.

 ویزای تحصیلی فرانسه طولانی مدت : برای ماندن و تحصیل در فرانسه فرد متقاضی باید برای این ویزای تحصیلی طولانی مدت اقدام نماید این ویزا برای اقامت و تحصیل بیش از شش ماه صادر میگردد.

در واقع این نوع ویزای تحصیلی همان ویزایی است که شما برای تحصیل در فرانسه به آن احتیاج دارید. این نوع ویزای تحصیلی می تواند به عنوان مجوز اقامت شما در کشور فرانسه باشد و تا تمام شدن طول دوره ی تحصیلی شما که معمولا برای مقطع لیسانس به مدت سه الی چهار سال طول میکشد برای دوره ی کارشناسی ارشد شما به مدت دوسال و برای دوره ی دکتری شما در کشور فرانسه به مدت چهار سال اعتبار خواهد داشت.

شرایط تحصیل در فرانسه در مقطع لیسانس

 تحصیل در فرانسه در مقطع لیسانس مستلزم یک سری شرایط است که از جمله ی آن داشتن مدرک زبان فرانسوی است. تدریس در دانشگاههای فرانسه در مقطع لیسانس اکثرا به زبان فرانسوی است و شما برای تحصیل در فرانسه الزاما باید زبان فرانسوی را مسلط بوده و مدرک آن را داشته باشید.

از دیگر شرایط تحصیل در فرانسه در مقطع کارشناسی ارائه ی مدارک دیپلم و پیش دانشگاهی به صورت ترجمه شده به زبان فرانسوی، ارائه ی فرم پر شده ی درخواست برای دانشگاه مورد نظر، ارائه ی پاسپورت و فیش بانکی که نشان دهنده ی تمکن مالی شما برای یک سال تحصیلی باشد.

دانشجویان مقطع کارشناسی می توانند در خلال تحصیل حدود ۱۰ ساعت در هفته کار کنند و برای هر ساعت کار در هفته حدود ۷ یورو الی ۱۰ یورو یعنی در مجموع ۷۰ الی ۱۰۰ یورو به ازای یک هفته کار دریافت می کنند. این مبلغ می تواند هزینه های زیادی از زندگی تحصیل دانشجویان را ساپورت کند. طول دوره ی کارشناسی در فرانسه حدودا سه سال می باشد.

شرایط تحصیل در فرانسه در مقطع فوق لیسانس

اگر قصد ادامه ی تحصیل در فرانسه در مقطع بالاتر یعنی فوق لیسانس را دارید از شرایط آن این است که خود فرد متقاضی با دانشگاه مورد نظر در فرانسه مکاتبه و شخصا درخواست پذیرش نماید و پس از آن در صورت قبول شدن و گرفتن اپلای با مسئولین تحصیلی در سفارت مصاحبه ای انجام خواهد داد و پس از گذشتن از این مرحله نیز باید مدارک لازم را برای دانشگاه مورد نظر تهیه و ارسال فرماید و برای گرفتن ویزای تحصیلی فرانسه اقدام کند.

یک نکته ی جالب در مورد گرفتن مدرک فوق لیسانس در فرانسه این است که بنا به هدفی که فرد دانشجو دارد نوع مدرک نیز متفاوت خواهد بود مثلا اگر فرد دانشجو قصد کار بعد از تحصیل را داشته باشد به او مدرک DESS اهدا می شود و اگر قصد ادامه ی تحصیل برای مقاطع بالاتر یعنی دکترا را داشته باشد به او مدرک DEA اعطا خواهد شد.

شرایط تحصیل در فرانسه در مقطع دکتری

 طول دوره ی دکتری در دانشگاههای فرانسه ۳ سال است که در طول این دوره بیشترین چیزی که اهمیت دارد پژوهش فرد دانشجو می باشد.

دانشجویان فارغ التحصیل از مقطع کارشناسی ارشد می توانند برای این مقطع در فرانسه در زمینه ای رشته ای که تحصیل کرده اند و یا رشته ای مرتبط با آن اقدام نمایند. تسلط داشتن به زبان فرانسوی در گرفتن پذیرش در این مقطع از اهمیت بالایی برخوردار است فرد متقاضی باید در امتحان TCF شرکت کرده که معمولا در سفارت برگزار می شود و برای مشخص شدن سطح زبان فرد متقاضی است. حداقل نمره ی قبولی در این آزمون باید تا سطح ۲ باشد.

شرایط تحصیل در فرانسه

فرانسه همواره مقصد مورد علاقه دانشمندان، مدیران، مهندسان، اندیشمندان، هنرمندان و نویسندگان از سراسر جهان بوده ‌است. به طوری که حتی بسیاری از آنها برای ادامه زندگی این کشور را برگزیده اند. با توجه به این که تنوع فرهنگی غنی، امکانات رفاهی گسترده،کیفیت بالای آموزش و همچنین تعهد دولت فرانسه نسبت به استقبال از دانشجویان بین‌المللی، این کشور را به یک مقصد جذاب برای آموزش عالی تبدیل کرده‌ است؛ هدف از ارائه این مقاله نیز آشنا کردن شما با ویژگی های زندگی و  همچنین شرایط تحصیل در فرانسه می باشد. بنابراین هر آنچه که شما نیاز خواهید داشت تا قبل از تحصیل در فرانسه در خصوص این کشور بدانید در این مطلب گردآوری شده است.

سیستم آموزشی کشور فرانسه

فرانسه دارای ده ها دانشگاه دولتی معتبر و بسیاری از موسسات آموزش عالی خصوصی است که برخی از آنها دارای درجات بالای علمی و مدارک بین المللی معتبر هستند. دانشگاه های این کشور سه مقطع تحصیلی با نام های کارشناسی (UG)، کارشناسی ارشد(PG) و  دکترا (PhD) را  به دانشجویان ارائه می دهند. به منظور شرکت در مقطع کارشناسی در فرانسه، شما باید ۱۲ سال تحصیل خود را گذرانده باشید و همچنین دیگر شرایطی را که هر دانشگاه برای ثبت نام دانشجوی خارجی در نظر می گیرد بپذیرید. سال تحصیلی در فرانسه از ماه سپتامبر تا ژوئن سال بعد اجرا می شود اما برخی از موسسات و یا دوره ها ممکن است در طول سال نیز اقدام به ثبت نام دانشجویان نمایند.

مقصدهای محبوب دانشجویی در فرانسه

برخی از دانشگاه های برتر فرانسه عبارتند از : دانشگاه اکول نرمال سوپریور، دانشگاه اکول پلی تکنیک، دانشگاه پیر و ماری کوری (UPMC) و دانشگاه سوربن(همان دانشگاه پاریس). پاریس مرکز همه موسسات دانشگاهی مشهور این کشور است.علاوه بر این بسیاری از بهترین دانشکده‌ های این کشور نیز در شهرهایی مانند نیس، پاریس، لیون و اورلئان قرار دارند. همچنین آموزش های فضایی و هوایی، مهندسی، پزشکی، مطالعات تجاری، هنر، تاریخ، گردشگری و مدیریت هتل از دوره های محبوب دانشجویان بین المللی در این کشور هستند.

امنیت در کشور فرانسه

فرانسه یکی از امن ترین مناطق اروپا است. نرخ جرم خشونت آمیز در این کشور نسبتا پایین است، گرچه برخی از جرایم کوچک نظیر کیف قاپی غیرممکن نیست. بنابراین بهتر است در اماکن عمومی نظیر مترو و  اتوبوس مراقب کیف پول و اسناد خود باشید. همچنین خوب است همواره شماره تماس سفارت کشور خود را در دست داشته باشید، و یا در صورت بروز هر گونه مشکل  با شماره ۱۱۲ تماس بگیرید.

آب و هوای کشور فرانسه

مردم فرانسه در طول سال دمای ملایمی را تجربه می‌کنند که نه خیلی گرم است و نه خیلی سرد و با بارندگی های منظم همراه است. هر منطقه در این کشور نیز دارای آب و هوای خاص خود است. در زمستان ‌ها خیلی برف می‌بارد. تابستان‌ ها گرم است و خورشید در سراسر کشور می‌درخشد. دمای متوسط در زمستان‌ها ۳ تا ۸  درجه سانتی‌گراد و در تابستان ها بین  ۱۵ تا  ۲۵ درجه سانتی‌گراد است.

سبک زندگی در فرانسه

اخیراً پاریس یکی از سه شهر برتر جهان برای دانشجویان خارجی بوده و دلیل اصلی این امر، تنوع بسیار بالای دوره‌ های آموزشی ارائه ‌شده و همچنین استانداردهای بالای تدریس در موسسات آموزش عالی فرانسه است. کیفیت زندگی دانشجویی و سبک زندگی در این کشور نیز بسیار جذاب است و  به همین خاطر جوانان زیادی برای ادامه تحصیل و مطالعات بیشتر به فرانسه مهاجرت می‌کنند. در واقع کیفیت خوب زندگی دانشجویان به نفع دانشگاه های فرانسوی است که گام های متعددی را برای جذب دانشجویان بین المللی برداشته اند.

محل اقامت در فرانسه برای ادامه تحصیل

اولا، شما باید تصمیم بگیرید که آیا می خواهید در خوابگاه دانشجویی زندگی کنید و یا در ملک اجاره ای با یک مالک خصوصی. انتخاب محل اقامت در خوابگاه دانشگاه بسیار به صرفه تر بوده و مزایایی همچون وعده های غذایی ارزان تر را به همراه خواهد داشت. اما هر جایی که شما برای زندگی در نظر گرفته اید، باید مطمئن شوید که حقوق و مسئولیت ‌های قراردادی مربوطه را  به طور کامل می‌دانید. در اغلب موارد از شما درخواست می‌شود که قراردادی را امضا نمایید که باید قبل از آن به طور کامل مورد مطالعه قرار بگیرد. هفته اول برگزاری کلاس ها برای دانشجویان بین المللی اجباری است بنابراین اطمینان حاصل کنید که قبل از شروع دوره حتما در این کشور حضور خواهید داشت. چرا که این زمانی است که شما  به دانشگاه و خدمات آن معرفی خواهید شد. همچنین هنگامی که در کلاس های خود ثبت نام می کنید، ضروری است که کتاب راهنمای خود را که توسط کالج ارائه می شود به دقت مورد مطالعه قرار دهید، این کتاب راهنما هر بخشی از روند پذیرش را به طور کامل توضیح می دهد.

فعالیت‌های فوق برنامه همراه با تحصیل در فرانسه

دانشکده‌ های فرانسه همراه با دوره های آموزشی خود فعالیت های فوق برنامه ای را  نیز ارائه می دهند که دانشجویان را در محدوده وسیع تری از تجارب قرار خواهد داد. ورزش، موسیقی، ادبیات، علوم و جوامع ادبی در همه دانشکده‌ها ارائه می‌شوند که فرصت ‌های بی نظیری را برای آموزش در فضای باز و سایر فعالیت ‌ها در زمان اوقات فراغت فراهم می آورند. بازدید از  تئاترها و کنسرت ها، گالری های هنری و موزه ها، مراکز مذهبی و یا سایت های تاریخی، شرکت های علمی و پروژه ها، همگی بخشی از زندگی دانشجویی در این کشور هستند.

الزامات زبان برای تحصیل در فرانسه

از آنجایی که زبان آموزشی در بسیاری از دانشگاه‌ ها و دانشکده ‌های این کشور، فرانسوی است، پس باید دانشجویان بین المللی در ابتدای امر تسلط خود را به این زبان اثبات نمایند. بنابراین لازم است که برای شرکت در آزمون‌ های زبان فرانسه اقدام کنند. همچنین ساده ترین راه برای ثبت نام مستقیم در یک دانشگاه فرانسوی داشتن سطح عالی در زبان فرانسوی است که برای این منظور  باید حداقل سطح زبان فرانسوی B1-B2 را کسب کرده باشید.چنانچه از سطح زبان فرانسوی خوبی برخوردار باشید در هزینه های تحصیلی شما تا میزان ده برابر صرفه جویی خواهد شد. لازم به ذکر است مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در برخی دانشگاه های فرانسه، به زبان انگلیسی نیز در تدریس خواهد شد و افرادی که قصد دریافت پذیرش با زبان انگلیسی را دارند باید نمره قبولی در یکی از تست های TOEIC، TOEFL، IELTS را به دانشگاه ها ارائه دهند.

مدارک مورد نیار برای دریافت ویزای دانشجویی فرانسه

کپی از آخرین مدرک تحصیلی در ایران به همراه ترجمه فرانسوی تایید شده آن

کپی اصل فارسی شناسنامه به همراه کپی ترجمه رسمی تایید شده آن

CV متقاضی؛ (به تاریخچه ای از دوران تحصیلی و مهارت های حرفه ای یک دانشجو CV گفته می شود.)

کپی از گواهی ثبت نام و یا پیش ثبت نام در یکی از موسسات آموزش عالی فرانسوی

کپی از ۵ صفحه اول گذرنامه

باز کردن یک حساب بانکی فرانسوی به نام دانشجو با اعتباری معادل با ۶۰۰۰ یورو

دانشجویان بین المللی که زادگاهشان عضو اتحادیه اروپا و یا ایاالت متحده می باشد، می توانند به طور مستقیم مانند دانشجویان فرانسوی برای ثبت نام در دانشگاه های فرانسه اقدام نمایند. اما دانشجویان غیر اتحادیه اروپا نظیر ایران می بایست در ابتدا توسط یک سیستم درخواست آنلاین که قبلا به آن CEF گفته می شد و در حال حاضر به DAP معروف است، درخواست پذیرش دهند که شیوه های درخواست DAP با توجه به نوع کشور مبدا متفاوت خواهد بود. دانشجویان خارجی با استفاده از این سیستم می توانند درخواست ویزا و روند پیشرفت آن را به صورت کاملا آنلاین و غیر حضوری پیگیری نمایید، اما برای پیگیری این روند، تسلط به زبان فرانسوی بسیار حائز اهمیت است.

 

همین حالا از اینجا برای تعیین وقت مشاوره اقدام کنید


همین حالا میتوانید با مشاوران ما تماس بگیرید

واتساپ message تلگرام send تماس call


chat