پرشین اپلای

تحصیل رایگان در چک

تحصیل رایگان در چک 3 سال قبل

تحصیل رایگان در چک

کشور چک در اروپای مرکزی واقع شده است و از اعضای اتحادیه اروپا می باشد. حکومت این کشور از نوع است. پایتخت جمهوری چک شهر پراگ و واحد پول این کشور کرونا می باشد. آب و هوای چک تا حدودی مرطوب و معتدل است. زیان رسمی مردم چک، زبان چکی می باشد که البته در جمهوری چک از زبان اسلواکی نیز استفاده می گردد. دانشگاه های چک دارای رنکینگ بالایی در کل دنیا می باشند و اکثر مدارک دانشگاهی آن مورد تایید وزارت علوم ایران هستند. به دلیل پایین بودن هزینه های زندگی و تحصیل در جمهوری چک و همچنین عضو بودن این کشور در اتحادیه اروپا و امنیتی که در این کشور وجود دارد همه ساله دانشجویانی بسیاری برای ادامه تحصیل دانشگاهای چک را انتخاب می کنند.

هزینه تحصیل در دانشگاههای دولتی چک

در کشور چک دانشگاه در سه بخش ملی، دولتی و خصوصی به دانشجویان خدمات آموزشی ارائه می دهند. در این کشور حدودا 26 دانشگاه ملی و 2 دانشگاه دولتی وجود دارد. دانشگاههای ملی کشور چک تحت نظارت وزارت آموزش و پرورش چک می باشند و دانشگاههای دولتی چک تحت نظارت وزارت دفاع این کشور در حال فعالیت هستند. در این نوع دانشگاه ها دانشجو برای تحصیل به زبان چکی هزینه ای پرداخت نمی کند و می تواند از مزایای تحصیل رایگان در چک بهره مند گردد.

آیا تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاههای چک رایگان می باشد؟

در دانشگاههای دولتی چک، تحصیل به زبان چکی، رایگان است اما چنانچه دانشجویان بین المللی بخواهند به زبان انگلیسی در دانشگاههای چک به تحصیل بپردازند، امکان تحصیل رایگان در چک برای آن ها وجود ندارد و بسته به دانشگاه و رشته تحصیلی باید سالیانه در حدود 800 تا 1200یورو شهریه پرداخت نمایند. البته به دانشجویان مجوز 20ساعت کار در طول هفته داده می شود تا بتوانند بخشی از هزینه های تحصیل و زندگی خود را پوشش دهند. نیز اینکه دانشجویان، اگر به زبان چکی در دانشگاههای خصوصی این کشور به تحصیل مشغول گردند باید در حدود 4 تا 10 هزار یورو سالیانه به عنوان هزینه تحصیل، به دانشگاه پرداخت نمایند اما در صورت تحصیل آن ها به زبان انگلیسی در دانشگاههای خصوصی چک، شهریه پرداختی آن ها بیشتر و از 5000یورو به بالا می باشد.

بورسیه تحصیلی در دانشگاههای چک

دانشجویان مقطع دکتری در کشور چک که به زبان انگلیسی در دانشگاههای این کشور مشغول به تحصیل می باشند، می توانند برای پوشش هزینه های خود در صورت دارابودن شرایط بورسیه، از بورسیه های تحصیلی که دانشگاههای چک دراختیار آن ها می گذارند، استفاده نمایند و تا حدودی از مزایای تحصیل رایگان در چک بهره مند گردند.

 شرایط برای بورس شدن دانشجویان مقطع دکتری به شرح ذیل می باشد:

دارا بودن مدرک لیسانس و فوق لیسانس از دانشگاهی معتبر

داشتن مدرک آیلتس زبان 6 و نیم و بالاتر

داشتن تالیفاتی همچون مقالات، تحقیقات و کتاب

به طور کلی چندین نوع بورسیه برای دانشجویان در کشور چک وجود دارد:

1- بورسیه ای که حاصل توافق نامه دو جانبه آموزش و پرورش جمهوری چک و برخی از کشورها می باشد و به مدت 2 تا 10ماه دانشجو را تحت پوشش قرار می دهد

2- بورسیه های دولتی برای اتباع خارجی که دوره دبیرستان خود رادر کشور چک طی نموده باشند.

3- بورسیه صندوق ویشگرد که برای شهروندان برخی از کشورها مانند آلبانی– ارمنستان– آذربایجان– بوسنی– گرجستان– کوزوو- روسیه– مولووا– صربستان و اکراین می باشد و مقاطع کارشناسی ارشد و بالاتر را برای 1 یا 2 ترم دانشجو را پوشش می دهد

4- کمک هزینه ای که برای دانشجویان خارجی به ویژه برای مطالعات آن ها در مقطع دکتری می باشد.

5- بورسیه اسکالرشیب برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا که متقاضی تحصیل در مقطع دکتری کشور چک می باشند و هزینه های دانشجو را در حدود 250 یورو ماهانه تحت پوشش قرار می دهند.

دانشجویان می توانند با بهره مندی از بورسیه های تحصیلی تا حدودی از مزایای تحصیل رایگان در چک برخوردار گردند.


همین حالا از اینجا برای تعیین وقت مشاوره اقدام کنید


همین حالا میتوانید با مشاوران ما تماس بگیرید

واتساپ message تلگرام send تماس call


chat