پرشین اپلای

شهریه دانشگاههای هلند

شهریه دانشگاههای هلند 3 سال قبل

شهریه دانشگاههای هلند

کشور هلند به عنوان یک کشور مدرن در اتحادیه اروپا، همواره نام دانشجویان بین المللی زیادی را در فهرست دانشگاه های خود دارد. عواملی مانند سطح علمی بسیار بالا و نیز اعتبار بین المللی تحقیقات انجام گرفته در دانشگاه های این کشور به علاوه سطح کیفی بالای زندگی روزمره در هلند، عاملی برای این اتفاق و جذب دانشجوی بین المللی شده است.

شهریه دانشگاههای هلند

دوره های تحصیلی مختلف با طیف گسترده ای از رشته های متنوع، در دانشگاه های این کشور ارائه می شوند که دانشجو می تواند برای ادامه تحصیل در هرکدام از آن ها اقدام نماید.

در این میان، دانشجویی که برای ادامه ی تحصیلات دانشگاهی به این کشور می رود یکی از مسائل مهمی که باید برآورد کند، هزینه های مربوط به شهریه دانشگاههای هلند می باشد. که طبق آن بتواند برای پرداخت این هزینه در طی سال های تحصیلی اش در این کشور، برنامه ریزی کند.

هزینه ی تحصیل در هلند

سالانه افراد زیادی هستند که تصمیم به تحصیل در خارج از کشور می گیرند. یکی از کشور هایی که معمولا افراد زیادی متقاضی برای ادامه تحصیل دارد کشور هلند است. شرایط تحصیلی در کشور هلند باعث شده است که دانشجویان کشور هلند را برای تحصیل انتخاب نمایند. دانشگاه های هلند با توجه به اعتباری که در جهان دارند افراد زیادی را به خود جذب نموده اند. از دیگر دلایل انتخاب این کشور توسط شمار زیادی از افراد هزینه های تحصیلی مناسب در این کشور است. در ادامه شما را با هزینه تحصیل در هلند آشنا خواهیم کرد تا شما نیز برای تحصیل در این کشور برنامه ریزی دقیقی داشته باشید.

هزینه ی تحصیل در هلند

هزینه ی تحصیل در هلند به عوامل زیادی بستگی دارد. اولین عامل در شهریه ی دانشگاهی نوع دانشگاه است. عامل دوم رشته ی تحصیلی و سومین عامل مقطع تحصیلی است که فرد در آن تحصیل می نماید. در صورتی که شما خواهان ادامه تحصیل در مقطع لیسانس در هلند باشید هزینه ای که پرداخت می کنید با چشم پوشی از رشته ی تحصیلی به طور میانگین بین 7000 تا 11000 یورو در سال است. شهریه ی تحصیل در مقطع فوق لیسانس برای دانشجویان نیز در طول یک سال تحصیلی در حدود 11000 تا 15000 یورو به طور تخمینی می باشد. در صورتی که خواهان گذراندن دوره ی دکترا در هلند باشید هزینه ی تحصیل در هلند در این مقطع نیز در حدود 15000 یورو می باشد. البته تمامی هزینه های گفته شده برای کلیه ی رشته ها به طور میانگین گفته شد و در هر سال تغییر می کند. مثلا شهریه رشته ی پزشکی در دانشگاه های هلند ممکن است بیشتر از مبلغ گفته شده باشد و یا تحصیل در رشته های هنر و انسانی کمتر از مبلغ گفته شده باشد.

همه چیز درباره ی شهریه ی دانشگاه های هلند

هزینه ای که باید برای تحصیل در دانشگاه های این کشور پرداخت شود، بسته به نوع دانشگاه و رشته ی تحصیلی فرد دانشجو، متغیر می باشد. اما به طور میانگین مبلغ 5000تا 11000 یورو به عنوان شهریه ی دانشگاه های هلند برای مقطع کارشناسی تعیین شده است.

که همین مبلغ در دوره ی کارشنالسی ارشد و دکتری با افزایش چند درصدی چیزی در حدود 7000تا 13000یورو تخمین زده می شود. دانشجو به صورت سالانه باید این مبلغ را به دانشگاه مورد پذیرش خود، پرداخت نماید.

ذکر نکته ای در این رابطه در خور توجه می باشد؛ آن هم این که دانشجویانی که موفق به دریافت بورسیه ی تحصیلی می شوند، شهریه ی دانشگاه های هلند در تمامی رشته ها برای آن ها رایگان می باشد.

هزینه های زندگی در کشور هلند

علاوه بر هزینه هایی که یک دانشجو باید برای ادامه تحصیل در هلند پرداخت کند هزینه های روز مره و اقامت در هلند را نیز نباید از نظر دور داشت. هزینه ی زندگی در هلند با توجه به سبک زندگی و محل زندگی فرد متفاوت است. به طور میانگین هزینه ی زندگی دانشجویی در هلند در حدود 700 تا 1000 یورو در ماه متغیر می باشد. بخش عظیم این هزینه ها مربوط به هزینه های مسکن است که در ماه در حدود 250 تا 600 یورو را شامل می شود. باقی هزینه ها نیز مربوط به هزینه های جانبی و روزمره است.

حق کار در هلند

با توجه به هزینه های گفته شده فرد باید پس از اخذ ویزا و اقامت تحصیلی در هلند به کاری مشغول شود تا مقداری از این هزینه ها را پوشش دهد. دولت هلند نیز به دانشجویان داخلی و بین المللی با توجه به مقطع تحصیلی که دارند ساعاتی در هفته را برای کار اختصاص داده است. دانشجویان مقطع لیسانس می توانند در طول هفته 10 ساعت را به کار بپردازند. دانشجویان فوق لیسانس و دکترا نیز به ترتیب اجازه ی 20 تا 30 ساعت کار در هفته را دارند. حقوق دانشجویان در هلند نیز به صورتی است که به ازای هر یک ساعت کاری که انجام می دهند 8 تا 10 یورو حقوق دریافت می کنند.

اجازه ی کار دانشجویی در هلند

در این کشور امکان پرداختن به کار دانشجویی پاره وقت در کنار تحصیل در دانشگاه ها برای تمامی دانشجویان پیش بینی شده است.

دانشجویان دوره ی لیسانس می توانند در هفته 10 ساعت را به انجام کارهای دانشجویی اختصاص داده و از این طریق درآمدی را کسب نمایند و همین ساعات برای دانشجویان دوره ی کارشناسی ارشد و دکتری 20 ساعت در هفته است.

این امکان کار کردن، طریقه ی اقتصادی بسیار خوبی برای دانشجویانی که موفق به دریافت بورسیه نمی شوند، نسبت به دانشجویان بورسیه شده، می باشد. چرا که آن ها حداقل از طریق درآمد حاصل از کار دانشجویی می توانند هزینه ی شهریه ی دانشگاه ها ی هلند را تامین کرده و در این زمینه نگرانی نداشته باشند.

میزان درآمد دانشجویان لیسانس در هفته مابین 80 تا 100 یورو، و دانشجویان فوق لیسانس و دکتری 160 تا 200 یورو برآورد می شود.

نکته ی مهم در مورد تحصیل در دانشگاههای هلند

در ادامه ی بحث، ذکر مطلبی در رابطه با اعتبار دانشگاه های این کشور، ضروری است؛ اگر چه دانشگاه های بسیاری در این کشور مشغول به ارائه ی خدمات آموزشی هستند و دارای مدارک معتبر هم می باشند، اما با این وجود مدرک تقریبا نیمی از دانشگاه های مذکرر مورد تایید وزارت علوم در ایران است.

لذا دانشجویی که قصد برگشتن به ایران را دارد. باید قبل از رفتن، از قابل ارزشیابی بودن مدرک دانشگاه مدنظرخود در هلند، نزد وزارت علوم – تحقیقات ایران، اطمینان حاصل نماید.

 

 

همین حالا از اینجا برای تعیین وقت مشاوره اقدام کنید


همین حالا میتوانید با مشاوران ما تماس بگیرید

واتساپ message تلگرام send تماس call


chat