پرشین اپلای

ویزای آلمان

ویزای آلمان 3 سال قبل

ویزای آلمان

برای سفر به کشور آلمان راه‌های مختلفی وجود دارد و بسته به این که قصد اقامت کوتاه یا طولانی داشته باشید، شرایط و قوانین اخذ ویزا آلمان متفاوت است‌. با توجه به این که این کشور جز اتحادیه اروپا به حساب می‌آید ویزای شینگن اولین گزینه برای ورود به آلمان و اقامت کوتاه مدت است. همچنین ویزای تحصیلی، کاری و غیره برای اقامت‌های طولانی مدت در آلمان وجود دارد که در ادامه با شرایط دریافت هر کدام از آن‌ها آشنا خواهید شد.

انواع ویزای آلمان برای اقامت کوتاه مدت

ویزای ترانزیتی

گاهی برخی افراد برای سفر به کشوری دیگر مجبور هستند که پروازی از فرودگاه آلمان داشته باشند. ویزای ترانزیتی کوتاه‌مدت‌ترین زمان اقامت در آلمان را به فرد می‌دهد که دریافت آن نیز بسیار راحت‌تر است. درواقع با این نوع ویزا فقط اجازه تردد در فرودگاه‌ آلمان و محیط اطراف آن به اتباع خارجی داده می‌شود. البته همه اتباع خارجی برای توقف در فرودگاه آلمان نیاز به دریافت ویزای ترانزیتی ندارند. از جمله دارندگان گرین کارت و ویزای کشورهای ژاپن، کانادا، بریتانیا و آمریکا. همچنین بستگان اتباع عضو اتحادیه اروپا و دارندگان روادید سیاسی جهت توقف در فرودگاه آلمان و محوطه بین‌المللی اطراف آن احتیاجی به ویزای ترانزیت ندارند.

ویزای شینگن

برای سفر توریستی، حضور در کنفرانس یا نمایشگاه‌های بین‌المللی، مسابقات ورزشی، علمی، هنری یا دیدار با اقوام و هر گونه اقامت زیر سه ماه در کشور آلمان باید به سراغ دریافت ویزای شینگن (Schengen) رفت. زیرا با توجه به این که آلمان زیرمجموعه کشورهای اتحادیه اروپا است، با اخذ ویزای شنگن به راحتی می‌توان حداکثر ۱۸۰ روز در این کشور اقامت داشت.

نکته مهم در ویزای شینگن این است که امکان تغییر و تبدیل آن به سایر ویزاها وجود ندارد. بنابراین چنانچه فرد قصد دریافت ویزای کار یا تحصیلی در کشور آلمان را دارد باید از همان ابتدا یکی از آن‌ها را اخذ کند.

انواع ویزای آلمان برای اقامت بلند مدت

اقامت‌ بالای سه ماه در کشور آلمان برای اتباع برخی کشورها امکان‌پذیر است که متاسفانه ایران جز آن‌ها نیست. بنابراین چنانچه افراد به دلایلی مجبور به اقامت طولانی مدت در این کشور هستند، باید قبل از ورود به آلمان درخواست خود را به سفارت این کشور در تهران ارائه نمایند.

ویزای کار

کارت آبی یا ویزای کاری آلمان، یکی از بهترین ویزاها جهت اقامت طولانی مدت با اعتبار حداکثر ۴ سال در این کشور است که قابلیت تبدیل به اقامت دائم را نیز دارد. برای اخذ این نوع ویزا، مدرک تحصیلی معتبر، قرارداد کاری با شرکت آلمانی با میانگین درآمد سالیانه ۴۷،۰۰۰ یورو و داشتن تخصص در رشته‌هایی نظیر انواع مهندسی برق، مکانیک، ساختمان، رایانه، علوم پزشکی و غیره الزامی است. همچنین میزان تسلط به زبان آلمانی و انگلیسی و سابقه کار مفید از جمله پیش‌نیازهای مهم در دریافت کارت آبی آلمان محسوب می‌گردند.

ویزای تحصیلی

یکی از پر متقاضی‌ترین ویزاها برای اقامت در کشور آلمان، ویزای تحصیلی است که با وجود دانشگاه‌ها و مراکز علمی-تحقیقاتی معتبر در این کشور سالیانه بیش از ۲۰۰ هزار دانشجو از سراسر جهان با دریافت ویزای تحصیلی موفق به ادامه تحصیل در آن‌ها می‌شوند. قبولی در کنکور سراسری ایران، تسلط به زبان آلمانی و گاهی انگلیسی از مهم‌ترین شرایط جهت اخذ ویزای تحصیلی به شمار می‌آیند.

هزینه دریافت ویزای آلمان

هر کدام از انواع ویزای آلمان هزینه‌ها و شرایط متفاوتی دارند که برای اطلاع از آن‌ها حتما باید به آژانس‌ها و شرکت‌های مهاجرتی معتبر مراجعه و با مشورت با کارشناسان از این موارد به طور دقیق آگاه شد.

شرایط رفتن به آلمان با دعوت‌نامه

گاهی برای سفر به کشور آلمان، از سوی اشخاص ساکن آن، دعوت‌نامه‌ای برای فرد فرستاده می‌شود که از او برای دیدار خانوادگی یا دوستانه، تجارت، حضور در نمایشگاه، سمینار و غیره دعوت به عمل می‌آید. با این کار روند دریافت ویزا از سمت سفارت آلمان سریع‌تر و آسان‌تر طی شده و مدارک‌ کمتری نیاز است‌. دعوت‌نامه آلمان به دو صورت رسمی یا غیررسمی وجود دارد که در زیر به آن‌ها اشاره شده است.

دعوت‌نامه رسمی برای سفر به آلمان

این نوع دعوت‌نامه که به آلمانی Verpflichtungserklärung گفته می‌شود، از طرف اشخاص حقیقی یا حقوقی برای فرد فرستاده شده و در آن تعهد می‌نماید که تمام هزینه‌های زندگی در این کشور و حتی موقع بازگشت وی از آلمان را بر عهده می‌گیرد. دعوت‌نامه رسمی یا تعهدنامه شرایط مخصوصی دارد که باید هم فرستنده و هم فردی که از او دعوت به عمل آمده از آن‌ها برخوردار باشد.

دریافت دعوت‌نامه به معنای این نیست که حتماً ویزای فرد صادر می‌شود بلکه زمان مصاحبه را نزدیک‌تر و گرفتن وقت را آسان‌تر می‌کند. همچنین یکی از بندهای اخذ ویزا که تمکن مالی است با این روش لازم نیست اجرا شود.

مدت اعتبار دعوت‌نامه رسمی آلمان

دعوت‌نامه رسمی از زمان دریافت تا شش ماه بعد اعتبار داشته و با استفاده از آن فرد می‌تواند اقامت دوساله آلمان را داشته باشد. در صورتی که دعوت‌نامه دارای ۹۰ روز اعتبار برای مدت زمان ۶ ماه را دارد برای ۹۰ روز باقی‌مانده مدارکی دیگر دال بر تمکین مالی و تأمین هزینه‌ها را ارائه کرد تا ویزای ۲ ساله آلمان صادر گردد.

از طرفی چنانچه فرو قصد اقامت طولانی‌تر از دو سال در آلمان را  دارد، باید فرد فرستنده دعوت‌نامه به اداره امور اتباع خارجی آلمان مراجعه کرده و درخواست اقامت ۱ تا ۴ سال برای او نماید.

دعوت‌نامه غیررسمی آلمان

این نوع دعوت‌نامه که بیشتر برای دیدارهای خانوادگی و بستگان فرستاده می‌شود نیازی به ثبت و امضای رسمی ندارد و در صورتی که فرد فرستنده دارای شرایط زیر باشد، می‌تواند با تعیین دعوت‌کنندگان، مدت زمان سفر و هدف از سفر اقدام به دعوت از آن‌ها نماید‌

شرایط فرد دعوت‌کننده غیررسمی

فردی که می‌خواهد از دوستان یا فامیل خود به آلمان دعوت نماید باید شرایط اقامتی و مالی مشخصی داشته باشد.

شرایط اقامتی فرد دعوت‌کننده

جهت این امر فرد یا باید دارای اقامت دائم آلمان (Niederlassungserlaubnis) بوده و یا از اقامت موقت (Aufenthaltserlaubnis) برخوردار باشد. همچنین با کارت آبی نیز می‌توان دعوت‌نامه غیررسمی فرستاد.

اما برای افرادی که در آلمان دارای وضعیت Duldung هستند، امکان ارسال دعوت‌نامه وجود ندارد.

شرایط مالی فرد دعوت‌کننده

علاوه بر وضعیت اقامتی مشخص، فرد فرستنده باید دارای شرایط مالی معینی نیز باشد که دو حالت وجود دارد. اول این‌که دارای درآمد خالص کافی (Nettoeinkommen) بوده  و یا  یک وثیقه (Sicherheitsleistung) ارائه نماید. در این موارد این وثیقه بلوکه می‌شود و پس از خروج افراد دعوت شده از آلمان و ارائه گواهی خروج از مرز “Grenzübertrittsbescheinigung” آن‌ها وثیقه آزاد می‌گردد

انواع دعوت‌نامه آلمان از لحاظ کاربرد

دعوت‌نامه چه به صورت رسمی و چه غیررسمی و از طرف هر شخص که فرستاده شود، به منظور و هدف مشخصی باید ارسال گردد. که مهم‌ترین آن عبارتند از

1.      دعوت‌نامه توریستی آلمان

2.      دعوت‌نامه کاری آلمان

3.      دعوت‌نامه پزشکی آلمان

4.      دعوت‌نامه نمایشگاهی آلمان

5.      دعوت‌نامه تجاری آلمان

برای هر کدام از انواع دعوت‌نامه فرد دعوت‌کننده باید فرم درخواستی به همین عنوان در اداره امور اتباع خارجی آلمان پر کرده و هزینه‌های لازم به اندازه تعداد افراد را پرداخت نماید. همچنین افراد دعوت‌شده نیز باید به سفارت آلمان در ایران مراجعه کرده و هزینه مربوط به صدور روادید را پرداخت کند.

همین حالا از اینجا برای تعیین وقت مشاوره اقدام کنید


همین حالا میتوانید با مشاوران ما تماس بگیرید

واتساپ message تلگرام send تماس call


chat